CIM 14: Verlies voor Donna en 4FM

Donna en 4FM zijn de grootste verliezers van de nieuwe luistercijfers die vandaag verschenen zijn. Beide stations moesten namelijk 2% marktaandeel prijs geven aan de concurrentie. Ondertussen blijft Radio 2 verreweg de best beluisterde zender met meer dan 30% marktaandeel. In Wallonië blijft Bel RTL het best beluisterd.

Wachten, wachten, wachten
Het wil het Centrum voor Informatie over de Media, kortweg CIM, maar niet lukken om elke paar maanden met nieuwe cijfers te komen. De vorige cijfers (golf 13) dateren alweer van december. Vandaag (dindag 21 augustus) verscheen dan eindelijk golf 14 en die ging gelijk over de periode van bijna een half jaar. Golf 14 bevat namelijk de periode januari tot juni 2007.



Q is not good for Donna
Dat de familiezender Radio 2 nog steeds aan kop staat mag inmiddels geen verrassing meer zijn. Het station deed er nog een schepje bovenop door te stijgen naar 31,8%. Q-music wist haar verlies van de voorgaande periode weer ruim goed te maken door met 1,2% te stijgen. Het hitstation is nu goed voor een marktaandeel van 17,6%. Donna, de hitzender van de VRT, heeft nu echt haar meerdere moeten erkennen in Q, want de zender zag het marktaandeel wederom dalen. Donna blijft steken op 13,3%.

Het alternatieve Studio Brussel daarentegen deed het eerste half jaar van 2007 goede zaken. De zender steeg met ruim 1% naar 8,5% marktaandeel. Radio 1 bleef nagenoeg stabiel met 7,9% aandeel. Voor deze zender breken overigens spannende tijden aan, want binnenkort gaat deze zender volledig op de schop. Inmiddels is Wim Coessens aangetrokken als nieuwe netmanager van Radio 1. Hij volgt hiermee Jan Hautekiet op.

4FM golft verder
Voor de commerciële popzender 4FM wil het maar niet lukken om het hoge marktaandeel vast te houden. Telkens als een nieuw record wordt bereikt, zakt de zender in de volgende meting steevast weer naar beneden. Vorige meting wist 4FM door de gewijzigde koers een flinke winst te boeken, maar deze meting is de zender weer naar het oude niveau van 5,1% marktaandeel gedaald. Blijkbaar heeft Talpa de zender precies op het juiste moment verkocht aan de VMMa, want nu zal de waarde ongetwijfeld minder hoog hebben gelegen. De VMMa heeft overigens al de nodige wijzigingen bij de zender aangekondigd.

Bij de ketenradio's blijft Topradio het goed doen. Het marktaandeel van de zender steeg naar 1,3%. Ook Radio Contact steeg weer, waardoor de dolfijn nu goed is voor 1%.

Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België blijft Bel RTL aan kop staan. Het maakte daarbij zelfs het verlies van de voorgaande golf goed, waardoor het marktaandeel weer op 19,6% staat. Verlies was er voor de Franstalige dolfijn, want Contact daalde met 2,6% naar 13,6%.

VivaCité, het regionetwerk van de RTBF steeg met 1,5% naar 11,5% marktaandeel. Hierdoor neemt de het de derde plek over van Nostalgie, dat daalde naar 9,9%.

Mint, het nieuwe pop-rock netwerk dat in de plek kwam van Contact 2 en BXL, opende gelijk al goed met een marktaandeel van 2,7%. Hiermee is het al gelijk groter dan stations als Contact Plus, Sud Radio en Ciel.


Bron: Radio.nl

KG-redactie

Dinsdag 21 Augustus 2007

 
©2002 Koen Godderis