|
Donna en 4FM zijn de grootste verliezers van de nieuwe luistercijfers
die vandaag verschenen zijn. Beide stations moesten namelijk 2% marktaandeel
prijs geven aan de concurrentie. Ondertussen blijft Radio 2 verreweg de best
beluisterde zender met meer dan 30% marktaandeel. In Wallonië blijft Bel RTL
het best beluisterd.
Wachten, wachten, wachten
Het wil het Centrum voor Informatie over de Media, kortweg CIM, maar
niet lukken om elke paar maanden met nieuwe cijfers te komen. De vorige
cijfers (golf 13) dateren alweer van december. Vandaag (dindag 21 augustus)
verscheen dan eindelijk golf 14 en die ging gelijk over de periode van bijna
een half jaar. Golf 14 bevat namelijk de periode januari tot juni 2007.
Q is not good for Donna
Dat de familiezender Radio 2 nog steeds aan kop staat mag inmiddels
geen verrassing meer zijn. Het station deed er nog een schepje bovenop door
te stijgen naar 31,8%. Q-music wist haar verlies van de voorgaande periode
weer ruim goed te maken door met 1,2% te stijgen. Het hitstation is nu goed
voor een marktaandeel van 17,6%. Donna, de hitzender van de VRT, heeft nu
echt haar meerdere moeten erkennen in Q, want de zender zag het marktaandeel
wederom dalen. Donna blijft steken op 13,3%.
Het alternatieve Studio Brussel daarentegen deed het eerste half jaar
van 2007 goede zaken. De zender steeg met ruim 1% naar 8,5% marktaandeel.
Radio 1 bleef nagenoeg stabiel met 7,9% aandeel. Voor deze zender breken
overigens spannende tijden aan, want binnenkort gaat deze zender volledig op
de schop. Inmiddels is Wim Coessens aangetrokken als nieuwe netmanager van
Radio 1. Hij volgt hiermee Jan Hautekiet op.
4FM golft verder
Voor de commerciële popzender 4FM wil het maar niet lukken om het hoge
marktaandeel vast te houden. Telkens als een nieuw record wordt bereikt,
zakt de zender in de volgende meting steevast weer naar beneden. Vorige
meting wist 4FM door de gewijzigde koers een flinke winst te boeken, maar
deze meting is de zender weer naar het oude niveau van 5,1% marktaandeel
gedaald. Blijkbaar heeft Talpa de zender precies op het juiste moment
verkocht aan de VMMa, want nu zal de waarde ongetwijfeld minder hoog hebben
gelegen. De VMMa heeft overigens al de nodige wijzigingen bij de zender
aangekondigd.
Bij de ketenradio's blijft Topradio het goed doen. Het marktaandeel
van de zender steeg naar 1,3%. Ook Radio Contact steeg weer, waardoor de
dolfijn nu goed is voor 1%.
Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België blijft Bel RTL aan kop staan.
Het maakte daarbij zelfs het verlies van de voorgaande golf goed, waardoor
het marktaandeel weer op 19,6% staat. Verlies was er voor de Franstalige
dolfijn, want Contact daalde met 2,6% naar 13,6%.
VivaCité, het regionetwerk van de RTBF steeg met 1,5% naar 11,5%
marktaandeel. Hierdoor neemt de het de derde plek over van Nostalgie, dat
daalde naar 9,9%.
Mint, het nieuwe pop-rock netwerk dat in de plek kwam van Contact 2 en
BXL, opende gelijk al goed met een marktaandeel van 2,7%. Hiermee is het al
gelijk groter dan stations als Contact Plus, Sud Radio en Ciel.
Bron: Radio.nl
KG-redactie Dinsdag 21 Augustus 2007
|
|