|
4FM heeft haar marktaandeel de laatste drie maanden van 2006 flink
zien stijgen. Het radiostation van Talpa steeg met 1,8% waardoor het zich de
grootste stijger in Vlaanderen mag noemen. Ondertussen strijden Q-music en
Donna nog steeds om de titel populairste hitradio. Net als vorige periode
valt deze beslissing in het voordeel van Q.
CIM 13 Vlaanderen: landelijk, lokaal
CIM 13 Wallonië: landelijk, lokaal
Wachten wordt beloond
Het heeft even geduurd voordat het Centrum voor Informatie over de
Media, kortweg CIM, eindelijk weer met actuele luistercijfers kwam. De
vorige cijfers (golf 12) dateren alweer van augustus. Afgelopen dinsdag
verscheen dan alsnog de langverwachte golf 13 over de periode september tot
en met december 2006.
Winst voor 2, verlies voor Q en Donna
Wat in ieder geval geen verassing is, is dat Radio 2 nog steeds veruit
de best beluisterde radiozender van Vlaanderen is. De familiezender van de
openbare omroep VRT steeg zelfs met 0,4% naar 31,6%. Plek twee blijft in
handen van Q-music. De hitzender uit Vilvoorde daalde weliswaar met 1% naar
16,4%, maar had het geluk dat ook rivaal Donna daalde. De hitzender van de
VRT bleef steken op 15,3%.
Na Donna volgen nog twee VRT zenders. Zo steeg de informatiezender
Radio 1naar 7,8% marktaandeel. Momenteel wordt er achter de schermen hard
gewerkt aan een grootschalige vernieuwing van het station. Het is de
bedoeling dat het 'nieuwe' Radio 1 in september van start gaat. Studio
Brussel blijft stationair op plek vijf. Ondanks dat de zender door de actie
'Music for Life' flink meer luisteraars wist te trekken, bleef het
marktaandeel gelijk op 7,2%.
4FM stijgt
Bij 4FM was het gisteren reden voor een klein feestje. Het station mag
zich namelijk de grote winnaar van deze CIM cijfers in Vlaanderen noemen.
4FM steeg namelijk van 5,1 naar 6,9%. Het lijkt er dus op dat de nieuwe
koers, die in oktober werd ingeslagen, aanslaat bij de luisteraars. Vooral
in de primaire doelgroep 25 tot 54 jaar zag het station het marktaandeel
flink stijgen, waardoor een marktaandeel van ruim 10% wordt behaald. Een
stijging van 4%, waardoor Radio 1 en Studio Brussel voorbij zijn gestreefd.
Wat voor invloed de komst van Leen Demaré op de cijfers van 4FM heeft, zal
pas de volgende meting duidelijk worden.
Bij de ketenradio's heeft Radio Contact haar koppositie weer af moeten
staan aan Topradio. De dolfijn zag haar marktaandeel dalen naar 0,7%,
terwijl Topradio steeg naar 1%.
Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België staat Bel RTL traditiegetrouw
op nummer 1. Ondanks het verlies van 0,7% bedraagt het marktaandeel van Bel
RTL 18,9%. Radio Contact weet haar stijgende lijn voort te zetten en
verstevigt haar tweede plek door een winst van 1,2% te boeken. De grootste
klappen in de top vielen bij VivaCité. Het regionale netwerk van de RTBF
daalde met maarliefst 2,4%, waardoor het het oldiesnetwerk Nostalgie aan
haar voorbij moest laten gaan.
Bron: radio.nl, CIM.be
KG-redactie Woensdag 14 Februari 2007
|
|