CIM 13: Q-music verliest terrein

4FM heeft haar marktaandeel de laatste drie maanden van 2006 flink zien stijgen. Het radiostation van Talpa steeg met 1,8% waardoor het zich de grootste stijger in Vlaanderen mag noemen. Ondertussen strijden Q-music en Donna nog steeds om de titel populairste hitradio. Net als vorige periode valt deze beslissing in het voordeel van Q.



CIM 13 Vlaanderen: landelijk, lokaal

CIM 13 Wallonië: landelijk, lokaal


Wachten wordt beloond
Het heeft even geduurd voordat het Centrum voor Informatie over de Media, kortweg CIM, eindelijk weer met actuele luistercijfers kwam. De vorige cijfers (golf 12) dateren alweer van augustus. Afgelopen dinsdag verscheen dan alsnog de langverwachte golf 13 over de periode september tot en met december 2006.

Winst voor 2, verlies voor Q en Donna
Wat in ieder geval geen verassing is, is dat Radio 2 nog steeds veruit de best beluisterde radiozender van Vlaanderen is. De familiezender van de openbare omroep VRT steeg zelfs met 0,4% naar 31,6%. Plek twee blijft in handen van Q-music. De hitzender uit Vilvoorde daalde weliswaar met 1% naar 16,4%, maar had het geluk dat ook rivaal Donna daalde. De hitzender van de VRT bleef steken op 15,3%.

Na Donna volgen nog twee VRT zenders. Zo steeg de informatiezender Radio 1naar 7,8% marktaandeel. Momenteel wordt er achter de schermen hard gewerkt aan een grootschalige vernieuwing van het station. Het is de bedoeling dat het 'nieuwe' Radio 1 in september van start gaat. Studio Brussel blijft stationair op plek vijf. Ondanks dat de zender door de actie 'Music for Life' flink meer luisteraars wist te trekken, bleef het marktaandeel gelijk op 7,2%.

4FM stijgt
Bij 4FM was het gisteren reden voor een klein feestje. Het station mag zich namelijk de grote winnaar van deze CIM cijfers in Vlaanderen noemen. 4FM steeg namelijk van 5,1 naar 6,9%. Het lijkt er dus op dat de nieuwe koers, die in oktober werd ingeslagen, aanslaat bij de luisteraars. Vooral in de primaire doelgroep 25 tot 54 jaar zag het station het marktaandeel flink stijgen, waardoor een marktaandeel van ruim 10% wordt behaald. Een stijging van 4%, waardoor Radio 1 en Studio Brussel voorbij zijn gestreefd. Wat voor invloed de komst van Leen Demaré op de cijfers van 4FM heeft, zal pas de volgende meting duidelijk worden.

Bij de ketenradio's heeft Radio Contact haar koppositie weer af moeten staan aan Topradio. De dolfijn zag haar marktaandeel dalen naar 0,7%, terwijl Topradio steeg naar 1%.

Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België staat Bel RTL traditiegetrouw op nummer 1. Ondanks het verlies van 0,7% bedraagt het marktaandeel van Bel RTL 18,9%. Radio Contact weet haar stijgende lijn voort te zetten en verstevigt haar tweede plek door een winst van 1,2% te boeken. De grootste klappen in de top vielen bij VivaCité. Het regionale netwerk van de RTBF daalde met maarliefst 2,4%, waardoor het het oldiesnetwerk Nostalgie aan haar voorbij moest laten gaan.

Bron: radio.nl, CIM.be

KG-redactie

Woensdag 14 Februari 2007

 
©2002 Koen Godderis