Overheidsdiensten: per telefoon

In de V.S. heeft de administratie van de sociale zekerheid een grootschalig onderzoek gedaan naar de ideale website die het beste interactief werkt met de gebruiker. Want binnenkort zal de generatie die geboren werd tijdens de babyboom golf op pensioen gaan, en dat zal een hoop werk met zich meebrengen - miljoenen mensen ineens zullen pensioen aanvragen, inlichtingen willen hebben, enz.

Daarom werden experts geraadpleegd op verschillende gebieden, o.a. multimedia design, bruikbaarheid van sites. Maar uit alle onderzoeken blijkt één ding: de website zal wel gebruikt worden om informatie op te zoeken, maar de gebruiker zal na het bezoek aan de website nog altijd een telefoontje plegen naar de overheidsdienst. Met andere woorden: voor elke nieuwe website-gebruiker mag de overheid niet verwachten dat er één beller minder zal zijn. De e-overheid (of zoals ze het hier in Vlaanderen graag noemen: e-government) is dus niet zo vanzelfsprekend. Het moge een les zijn die de Belgische overheid in gedachten houdt, vooraleer té veel haar diensten enkel via het internet aan te bieden...

Nieuws: usatoday.com

Bron: Netties.be

Dinsdag 10 Februari 2004

 
©2002 Koen Godderis