Problemen voor muziekdiensten 

De on line muziekshops die in Europa opgestart worden, hebben af te rekenen met administratieve en technische barrieres die zij in enkele EU-lidstaten tegenkomen. Waar diensten zoals Apple en Roxio in de V.S. op groot succes kunnen rekenen, lukt dat blijkbaar in Europa niet, en dat zou te wijten zijn aan het feit dat er geen uniformiteit bestaat binnen de EU-leden voor de licentieregeling van muziek.

Verdragen moeten moeizaam van land tot land afgesloten worden, en er zijn verschillende technische standaards zoals bij het betalen van die muziek. En met wie moeten maatschappijn zoals Roxio en Apple onderhandelen? In Nederland is er Buma/Stemra bijvoorbeeld, in Belgiƫ is dat Sabam, en zo kent elk land wel zijn vereniging die artiesten vertegenwoordigt en instaat voor de billijke verdeling van de ontvangen gelden aan de artiesten. Niet dat het anders is voor een Europese ondernemer hoor. OD2 is momenteel een van de belangrijkste spelers in Europa op dat gebied. Dat bedrijf biedt ook muziek aan in verschillende Europese landen via spelers zoals Wanadoo in Frankrijk, Tiscali, Telekom Austria in Oostenrijk. Maar ook OD2 moet van land tot land akkoorden afsluiten, heeft momenteel 6 verschillende prijsmodellen en heeft 13 betaalsystemen ontwikkeld. Het is in elk geval een erg belangrijke zaak, dat Europa tot eenheid komt. Roxio staat te trappelen, Apple met zijn iTuens, RealNetworks wil ook beginnen en Sony heeft ook al een on line musiekdienst aangekondigd in Europa. Dat is, tussen haakjes, de tweedegrootste muziekmarkt ter wereld.

Nieuws: roxio.com, apple.com, ondemanddistribution.com

Bron: Netties.be

Woensdag 04 Februari 2004

 
©2002 Koen Godderis