|
De VRT komt naar aanleiding van de uitspraken van Gunter Van Campenhout
(Spark, ex-Mama's Jasje) van 1-2-2004 in de Zondag opnieuw in opspraak.
Er is het grote ongenoegen bij de VRT-concurrentie vanwege het valse
'commerciële' spel dat de VRT in diverse sectoren speelt, er is het
ongenoegen bij de politiek die moet vaststellen dat de VRT extreem-links
gepolitiseerd is, maar er is ook het ongenoegen bij meer en meer mensen die
rechtsreeks of onrechtstreeks met de VRT iets te maken hebben.
Zo beschuldigt Van Campenhout de VRT ervan dat de finale van Eurosong 2004
opgezet spel is. Zo zijn er van vooraf van de 7 kandidaten per aflevering al
5 die kansloos zijn en 2 die doorgaan. Diegenen die in de voorselectie bij
de kanshebbers behoorden, maar niet bij de 2 van de 7 uitverkorenen zitten, hebben
ze bij de VRT niet geselecteerd omwille van de kijkcijfers. Er moest in de
afleveringen een contrast zitten zodat mensen als een Marcel Van Thilt de echt slechte
kandidaten kunnen afkraken tot op het bot. Altijd goed voor de kijkcijfers.
De één z'n dood (afkraken), is de ander z'n brood (kijkcijfers). Ook hekelt Van Campenhout, hoewel de VRT op dat vlak niet aan haar proefstuk toe is, dat Dana Winner (in de vakjury) tussen de twee delen telkens een promospot krijgt voor haar nieuws CD. Met andere woorden, Dana Winner zit in de publiciteitsblokken van de commerciële openbare zender "VRT"!
Van Campenhout stelt trouwens vast, en dat geldt voor de ganse Vlaamse audio-visuele media,
dat je als muzikant of band 'platte kak moet maken' om te scoren ... en dus
ook om te overleven. Zo heeft VTM enkel aandacht voor hun 'Idolen' omdat dit
alles gehyped wordt en als je er niet aan meedoet je gewoon uit de boot
valt. Plaats voor echte muziek is er niet meer. Noch bij de VTM, noch bij de VRT.
De VRT gaat hier blijkbaar alweer z'n boekje te buiten en de dagen zijn zo
langzamerhand geteld voor de commerciële openbare omroep aan de Reyerslaan.
Politiek krijgt ze minder en minder steun, Europa wil de politieke macht van
de openbare omroepen alsmaar meer en meer inperken door een meer
geliberaliseerde en pluriforme media in elk Europees land (cf BBC die zwaar
onder vuur ligt vanwege haar politieke inmengingen met overheidsgeld). Heel
wat mensen zijn de VRT liever kwijt dan rijk en door de technische
mogelijkheden zal de mediamarkt in elk land alsmaar meer en meer vrij zijn
voor iedereen. VRT heeft lang een monopolie in stand kunnen houden zowel op
radio als op tv-vlak maar de komende jaren zal dit voorbijgestreefd zijn.
VRT wordt naar analogie met de VS een niche-onderneming die zich specifiek
zal richten op doelgroepen. In feite is dit de bedoeling van een openbare
omroep, maar de politiek wil blijkbaar een extreem-linkse en sterk
gepolitiseerde VRT. Ook dat verhaal gaat minder en minder op.
De VRT is bezig aan z'n laatste jaren van commerciële en politieke
dictatuur. Net als de Berlijnse muur stuikt het kaartenhuisje van het Kremlin
over weinige tijd ineen.
Bron: De Zondag 1-2-2004
KG-redactie Zondag 01 Februari 2004
|
|