BBC koopt zoekresultaten op 

Het berichtje dat wij vandaag lazen bij Silicon.com deed ons toch de wenkbrauwen fronsen. Daarin werd namelijk verteld hoe de Britse openbare omroep, BBC, die het zo hard te verduren had gekregen in het Hutton-rapport over de zelfmoord van wapenexpert Kelly, van die afrossing toch munt heeft geprobeerd te slagen.

De omroep heeft namelijk bij Google alle zoektermen zoals "Hutton Report" in Groot-Brittannië en de VS opgekocht. Wanneer iemand voortaan in het Amerikaanse continent of het V.K. die zoekterm ingeeft, zullen de eerste links verwijzen naar de BBC, en de on line verslagen die de BBC over de zaak gebracht heeft. Dat de BBC die resultaten opgekocht heeft, shockeert ons niet echt - de zender moet zwaar optornen tegen de concurrentie van de commerciële zenders, en elke aandacht, hoe negatief of dubieus ook, is meegenomen. Wat ons wel verbaasd heeft is het feit dat men zoekresultaten kan opkopen. Misschien hebben wij een hoofdstuk overgeslagen, maar het leek ons dat in het verleden de zoekresultaten bij Google enkel bepaald werden door objectieve criteria, zoals hoeveel andere mensen dit resultaat als het goede beschouwd hadden. Betaalde zoekresultaten zouden, zo dachten wij, in een apart vakje staan, met een duidelijke aanduiding dat het een commerciële link was. Dit bericht geeft wel een fameuze deuk aan ons vertrouwen in de objectiviteit van Google. Bij u niet?

Nieuws: silicon.com

Bron: Netties.be

Vrijdag 30 Januari 2004

 
©2002 Koen Godderis