|
Steeds meer zoekmachines schakelen over op een alternatieve manier van
adverteren. Vroeger kreeg u, wanneer u een bepaald sleutelwoord intikte,
een lijst met resultaten, en het meest relevante stond bovenaan. Daarnaast
was er dan ook meestal een lijstje te vinden met enkele advertenties die
betrekking hadden op het sleutelwoord dat u ingetikt had.
Deze vorm van adverteren was heel zuiver, want u wist onmiddellijk of het
om een advertentie dan wel om een gewoon resultaat ging in antwoord op uw
sleutelword.
De laatste tijd echter is dat aan het veranderen. De zoekmachines nemen
steeds meer links tegen betaling op in hun gewone lijst van zoekresultaten.
En dat is niet eerlijk. Bovendien wordt daarbij gewerkt met het
'pay-per-click' model: de zoekmachine krijgt centjes telkens iemand op die
link klikt. Met andere woorden: hoe meer de bezoeker op de link klikt, hoe
meer centjes de zoekmachine binnenrijft. En dus is het interessant voor de
zoekmachine om dat betaalde resultaat bovenaan te zetten in de
resultatenlijst.
En wie is de dupe van de hele historie? De internaut, zoals altijd. Want
die verwacht een 'eerlijk' antwoord van de zoekmachine, niet een antwoord
dat daar met omkoperij geraakt is.
In de VS heeft de Federal Trade Commission de zoekmachines al gewaarschuwd
dat zulke praktijken moeten ophouden, maar blijkbaar zijn ze té lucratief
voor de zoekmachines, en willen die hun goudmijntje niet droogleggen...
Nieuws: techdirt.com Bron: Netties.be Maandag 29 December 2003
|
|