|
Spam is een vloek, daar zijn we het allemaal over eens. De ongewenste
commerciële boodschappen blijven onze mailbox maar bestoken, en er is
helaas weinig dat we ertegen kunnen doen.
Of is er toch iets te doen tegen spam? Vele instellingen, overheden en
bedrijven piekeren er zich suf over. Sommigen menen dat de oplossing te
zoeken valt bij betalen: laat de internaut betalen voor elk mailtje dat
hij/zij verstuurt.
Of dat gaat helpen, daar hebben wij onze twijfels over,
maar gewoon het hele internet overhoop gooien en belasten met een systeem
dat mails moet opvolgen en dan rekeningen moet sturen, dat lijkt ons in elk
geval erg onpraktisch! (1)
Microsoft kwam deze week af met een andere oplossing: 'greylisting'.
Hierbij wordt, in tegenstelling tot 'blacklisting waarbij het adres van een
spammer op de zwarte lijst gezet wordt, een soort quarantaine gecreëerd.
Wie een e-mail zendt van een niet bevestigde locatie, zal van de mailserver
tegenkanting ondervinden; het verzenden zal trager gebeuren, en dus wordt
het in principe duurder om de mail te verzenden.
En ook deze oplossing lijkt ons onpraktisch. Eerst en vooral hebben heel
wat mensen tegenwoordig breedband, en als het 10 minuutjes of zelfs een uur
langer duurt om de mails te versturen, who cares? En ten tweede wordt
helaas een flink pak van de spam-mails verstuurd vanop machines die via
Trojans of spyware weggekaapt werden. (2)
Nieuws: techdirt.com, techdirt.com Bron: Netties.be Maandag 29 December 2003
|
|