Einde van de fotozaak in zicht?

Het antwoord op die vraag, zo zegt dit artikel bij USA Today, is neen. Een zucht van verlichting dus bij de vele kleine fotobedrijfjes hier ten lande. Met de komst van de digitale camera's, ontstond er voor de printerbedrijfjes een bijkomende lijn aan producten: glanzend fotopapier, inkt, en speciale printers voor foto's. Erg leuk voor de professionele fotograaf die weet hoe het allemaal moet, die een foto met een kleine fout kan retoucheren. Maar hoe zit het met de miljoenen mensen die ondertussen ook een goedkoper digitaal apparaatje gekocht hebben, en daarmee opnames gemaakt hebben van het huwelijk van hun zoon of dochter, de geboorte van hun eerste nakomeling, of andere leuke gebeurtenissen? Zij gaan zich niet alle moeite getroosten om die speciale apparatuur aan te kopen, en al die beslommeringen doen om een foto af te drukken.

En de industrie speelt daarop in. Er zijn al verschillende winkels en grootwarenhuisketens die kleine minilabjes geïnstalleerd hebben, waar digitale foto's afgedrukt kunnen worden. Het leuke eraan is dat de hele digitale fotorage een ware boom betekent voor de foto-industrie. Dit jaar wordt maar liefst verwacht dat er in de VS alleen al 4 miljard digitale afbeeldingen afgedrukt zullen worden, tegenover 800 miljoen verleden jaar. Een groot deel daarvan zal nog altijd thuis afgedrukt worden, maar dat zal snel veranderen. Want, weet u, de prijs van zo'n afdruk thuis ligt heel wat hoger dan die in een gespecialiseerde fotokiosk. Daar kost een print 24 dollarcent per digitale foto, en als u het goed berekent (aankoop printer, speciaal fotopapier en inkt) dan kost een digitale foto die u thuis afdrukt 75 cent per foto. En dat kan tellen, nietwaar? Meer over deze trend in het artikel van USA TOday.

Nieuws: usatoday.com

Bron: Netties.be

Dinsdag 23 December 2003

 
©2002 Koen Godderis