|
Leuk toch, wanneer u zich overal kan inschrijven op gratis nieuwsbrieven.
Zij brengen u veel informatie en nieuws. Een nadeeltje soms: bij het
inschrijven geeft u uw e-mail adres vrij. En als u bij de inschrijving niet
aandachtig de gebruiksvoorwaarden leest, kan het gebeuren dat u, door zich
op de nieuwsbrief te abonneren, ook toestemming geeft tot het "versturen
van commerciële informatie van derden, ter informatie". Met andere woorden:
als u zegt dat u hiermee akkoord gaat, wordt uw e-mail adres opgenomen in
een bestand, en dat bestand kan verkocht worden als doelgroep voor
commerciële boodschappen.
In het algemeen kan u, bij de nieuwssites waar u zich kan inschrijven op
een nieuwsbrief, twee categoriën onderscheiden. De nieuwssites die uw
mailadres netjes bewaren, en enkel gebruiken om de nieuwsbrief door te
sturen. En de anderen, die uw adres aan jan en alleman verkopen. In onze
ogen behoorde de Belgische nieuwsdienst van 6minutes.net tot de eerste
categorie. Daarom ook dat het ons erg verwonderd heeft dat wij deze week
een mail kregen van 6minutes.net met reklame voor.... tandpasta!
Het absurdste eerst dus. In plaats van publiciteit te versturen voor een
IT-verwant onderwerp, gaat het om witte tandjes... Gek he :)
Maar alle gekheid op een stokje: het probleem van het beheer van de
gegevensbanken met adressen mag niet licht genomen worden. Want voor u het
weet zit uw mailadres in een mallemolen van ongewenste spam, waar u met
geen mogelijkheid meer af kan.
Die databestanden houden trouwens nog een ander probleem is. Stel dat u
zich opgeeft voor een nieuwsbrief, en het bedrijf achter die nieuwsbrief
houdt zich netjes aan de regels en beschermt uw privacy. Het bedrijf gaat
echter failliet, en de curator verkoopt alle activa, inbegrepen het
gegevensbestand. De kans is groot dat de koper van die activa voornamelijk
uit is op dat adressenbestand, en het helemaal niet netjes meent met uw
privacy. Wat dan? Er zijn momenteel geen wetten die zulk misbruik
verhinderen....
Dat deze veronderstelling niet uit de lucht gegrepen is, zal het
onderstaande verhaal bij Netkwesties bewijzen. (Met dank aan Bert Murrath
voor de tip). Het gaat om een adressenbestand bij Van Dusseldorp, dat
verkocht werd aan Broadcast Press. Van Dusseldorp heeft inmiddels Broadcast
gedagvaard.
Nieuws: 6minutes.net, aquafresh.be, netkwesties.nl, planet.nl Bron: Netties.be Maandag 22 December 2003
|
|