6 minutes en Aquafresh

Leuk toch, wanneer u zich overal kan inschrijven op gratis nieuwsbrieven. Zij brengen u veel informatie en nieuws. Een nadeeltje soms: bij het inschrijven geeft u uw e-mail adres vrij. En als u bij de inschrijving niet aandachtig de gebruiksvoorwaarden leest, kan het gebeuren dat u, door zich op de nieuwsbrief te abonneren, ook toestemming geeft tot het "versturen van commerciële informatie van derden, ter informatie". Met andere woorden: als u zegt dat u hiermee akkoord gaat, wordt uw e-mail adres opgenomen in een bestand, en dat bestand kan verkocht worden als doelgroep voor commerciële boodschappen.

In het algemeen kan u, bij de nieuwssites waar u zich kan inschrijven op een nieuwsbrief, twee categoriën onderscheiden. De nieuwssites die uw mailadres netjes bewaren, en enkel gebruiken om de nieuwsbrief door te sturen. En de anderen, die uw adres aan jan en alleman verkopen. In onze ogen behoorde de Belgische nieuwsdienst van 6minutes.net tot de eerste categorie. Daarom ook dat het ons erg verwonderd heeft dat wij deze week een mail kregen van 6minutes.net met reklame voor.... tandpasta! Het absurdste eerst dus. In plaats van publiciteit te versturen voor een IT-verwant onderwerp, gaat het om witte tandjes... Gek he :) Maar alle gekheid op een stokje: het probleem van het beheer van de gegevensbanken met adressen mag niet licht genomen worden. Want voor u het weet zit uw mailadres in een mallemolen van ongewenste spam, waar u met geen mogelijkheid meer af kan. Die databestanden houden trouwens nog een ander probleem is. Stel dat u zich opgeeft voor een nieuwsbrief, en het bedrijf achter die nieuwsbrief houdt zich netjes aan de regels en beschermt uw privacy. Het bedrijf gaat echter failliet, en de curator verkoopt alle activa, inbegrepen het gegevensbestand. De kans is groot dat de koper van die activa voornamelijk uit is op dat adressenbestand, en het helemaal niet netjes meent met uw privacy. Wat dan? Er zijn momenteel geen wetten die zulk misbruik verhinderen.... Dat deze veronderstelling niet uit de lucht gegrepen is, zal het onderstaande verhaal bij Netkwesties bewijzen. (Met dank aan Bert Murrath voor de tip). Het gaat om een adressenbestand bij Van Dusseldorp, dat verkocht werd aan Broadcast Press. Van Dusseldorp heeft inmiddels Broadcast gedagvaard.

Nieuws: 6minutes.net, aquafresh.be, netkwesties.nl, planet.nl

Bron: Netties.be

Maandag 22 December 2003

 
©2002 Koen Godderis