CIM 6: Radio Donna krijgt slaag        

De nieuwe CIM-luistercijfers zijn er! Het luisteronderzoek CIM 6 heeft betrekking op de periode van september tot december 2004. En dat die cijfers voor wat historische aardsverschuivingen hebben gezorgd dat mag blijken uit de resultaten.

Zo verloor de VRT-radio 8,5% van haar algemeen marktaandeel en komt nu uit op 72,6%. Vooral radio Donna kreeg rake klappen en viel terug op een marktaandeel van 18,5%. Dat is een verlies van maar liefst 6,9%. Dit is voor Donna werkelijk een regelrechte ramp. Hoewel men dat wijselijk aan de Reyerslaan niet zo wil laten uitschijnen en de vernieuwing van Donna als excuus aanbrengt. Dergelijke daling gaat automatisch gepaard met een minder sterke aantrekkingskracht voor adverteerders.

Als er een stevige verliezer is, dan moet er ook wel een stevige winnaar zijn. En die is er ook: Q-music. De mannen van de Medialaan zagen hun marktaandeel stijgen van maar liefst 6,9% naar 11,2%. Ook 4FM maakte progressie. Van 3,5% naar 5,8%. Het ziet er naar uit dat de 2 landelijke commerciƫlen eindelijk hun draai beginnen te vinden inzake marktaandeel. Let wel, de komst van de intussen alweer vertrokken Michel Follet zal bij 4FM wel het nodige effect hebben gehad op de luistercijfers.

Verder blijft radio 2 autoritair leider met een marktaandeel van 32,5%. Ja, men gaat er bij radio 2 zelfs nog iets op vooruit. Radio 1 blijft dan weer ondanks het lichte verlies stabiel op 11,3%. Stubru valt ook licht terug naar 7,5%. Bij de kleinere zenders haalt Radio Contact 1,4% marktaandeel en Topradio 0,7%.

Moraal van het verhaal: de openbare omroep verliest fors aan de private sector. Hoewel het verlies vooral wordt gecompenseerd door de winst van een andere monopolist, nl. de VMMa (Q-music). We hadden het verlies van de VRT liever gespreid gezien over "alle" private radiostations. Het duopolie VRT-VMMa is een discussie die we maar eens een ander keertje moeten voeren.

Nieuws: Radiovisie.be (marktaandeel), Radiovisie.be (dagbereik), CIM.be

KG-redactie

Donderdag 24 Februari 2005

 
©2002 Koen Godderis