Microsoft brengt 'slimme' horloges op de markt

Eind dit jaar zullen de eerste horloges in de winkels liggen die zijn uitgerust met software van Microsoft: het weerbericht op je horloge.

Bill Gates wijdde woensdag zijn openingstoespraak op de computerbeurs Consumer Electronics Show in Las Vegas voor een belangrijk deel aan de mogelijkheden van 'Smart Personal Objects Technology' (SPOT), nieuwe software van Microsoft voor kleine apparaten.

De eerste tastbare uitwerking van SPOT vormen de polshorloges die nog dit jaar in de winkel zullen liggen. De Microsoft-software stelt horlogebezitters in staat om zaken als sportuitslagen, het weerbericht of aandelenkoersen op te vragen.

De horloges, die worden uitgerust met chips en radio-ontvangers, leggen draadloos verbinding om data (sportuitslagen, fileberichten) op te pikken die Microsoft over de fm-frequentie uitzendt.

De plannen van Microsoft lijken daarmee enigszins vergelijkbaar met het rds-systeem dat bekend is van autoradio's. Daarbij verschijnt op de radio onder meer informatie over de radiozender, files en de aanwezigheid van flitsers.

De horloges zullen worden gemaakt door drie fabrikanten: Fossil, Citizen en Suunto. De verwachting is dat ze niet meer zullen kosten dan het gemiddelde hippe horloge: tussen de 100 en 250 dollar per stuk. De horloges werken aanvankelijk alleen in honderd steden waar Microsoft een fm-frequentie huurt.

Behalve 'slimme' horloges denkt Bill Gates ook aan 'slimme' koelkastmagneten. Die zouden volgens hetzelfde systeem werken en bijvoorbeeld aanbiedingen moeten weergeven van nabijgelegen pizzeria's.

KG-redactie

bron:@home

Donderdag 09 Januari 2003

 
©2002 Koen Godderis