|
In de afgelopen weekend is het Amerikaanse bedrijf VeriSign onder zware
druk komen staan door zijn eenzijdige beslissing om alle foutief ingetikte
internetadressen af te leiden naar een eigen site, SiteFinder.
U heeft
verschillende berichten kunnen lezen in de vorige editie, over hoe dit niet
alleen etisch erg bedenkelijk is, maar ook het hele internet voor zware
problemen stelt.
Blijkbaar heeft VeriSign nu door dat haar database die mensen naar .com en
.net adressen een goudmijn is. Het bedrijf wil alvast het pure registreren
van die domeinen afstoten en stelt de registratieafdeling Network Solutions
te koop.
Zo blijft enkel het register zelf, de database over, en VeriSign heeft
zichzelf dan ook hernoemd naar 'VeriSign Naming and Directory Services". En
blijkbaar heeft VeriSign daar grote plannen mee. Want op het vlak van
registratiedatabases heeft VeriSign een kwasi-monopolie.
Als u weet dat die database als het ware de ruggegraat is van de .com en
.net domeinnamen infrastructuur, en dat er 10 miljard interacties per dag
plaats vinden... houdt u dan niet uw hartje vast als u bedenkt wat de
volgende zet van VeriSign kan zijn? Een klein, miniscuul procentje op elke
interactie bijvoorbeeld zou al snel veel geld opbrengen....
Nieuws: news.com Bron: Netties.be Woensdag 22 Oktober 2003
|
|