Concurrentie monddood maken?

Er was eens een zoekmachine. Die was supergoed, en die groeide in een mum van tijd uit tot superzoekmachine; alle andere zoekmachines (Yahoo, Altavista en co) werden er moedeloos van, want zij werden nauwelijks meer geconsulteerd.

Maar gelukkig heeft tot hiertoe nog niemand een patent toegekend gekregen voor het zoeke op het internet. Dus is het logisch dat er af en toe mensen zijn die het zoekgebeuren met andere ogen bekijken en van een heel andere manier benaderen. Dat was zo het geval met Kaltix, een bedrijfje dat opgericht werd door enkele studenten van Stanford University. Zij hadden een manier om de pageranking systemen van Goole te verbeteren gezocht, en gevonden. Zij baseerden zich op gepersonaliseerde zoekopdrachten - de zoekresultaten zouden voortaan afhangen van wie de opdracht geeft. Deze week kwam het bericht binnen dat Google zelf Kaltix opgekocht heeft. Alhoewel dat natuurlijk een gemiste kans is om de concurrentie wat op te porren (alhoewel: hoe kan een klein beginnend bedrijf het ooit opnemen tegen een zoekgigant zoals Google), is het op zich geen negatief bericht.

Niet voor de zoekende internaut, want hij zal baat hebben bij de technologie van Kaltix die Google nu kan implementeren. En ook voor de jongens van Kaltix niet, want die hun broodje is nu gebakken bij Google.

Nieuws techdirt.com

KG-redactie

Vrijdag 03 Oktober 2003

 
©2002 Koen Godderis