|
Er was eens een zoekmachine. Die was supergoed, en die groeide in een mum
van tijd uit tot superzoekmachine; alle andere zoekmachines (Yahoo,
Altavista en co) werden er moedeloos van, want zij werden nauwelijks meer
geconsulteerd.
Maar gelukkig heeft tot hiertoe nog niemand een patent toegekend gekregen
voor het zoeke op het internet. Dus is het logisch dat er af en toe mensen
zijn die het zoekgebeuren met andere ogen bekijken en van een heel andere
manier benaderen. Dat was zo het geval met Kaltix, een bedrijfje dat
opgericht werd door enkele studenten van Stanford University. Zij hadden
een manier om de pageranking systemen van Goole te verbeteren gezocht, en
gevonden. Zij baseerden zich op gepersonaliseerde zoekopdrachten - de
zoekresultaten zouden voortaan afhangen van wie de opdracht geeft.
Deze week kwam het bericht binnen dat Google zelf Kaltix opgekocht heeft.
Alhoewel dat natuurlijk een gemiste kans is om de concurrentie wat op te
porren (alhoewel: hoe kan een klein beginnend bedrijf het ooit opnemen
tegen een zoekgigant zoals Google), is het op zich geen negatief bericht.
Niet voor de zoekende internaut, want hij zal baat hebben bij de
technologie van Kaltix die Google nu kan implementeren. En ook voor de
jongens van Kaltix niet, want die hun broodje is nu gebakken bij Google.
Nieuws techdirt.com KG-redactie Vrijdag 03 Oktober 2003
|
|