Christian Benesconi breidt uit

Wat hebben Silvio Berlusconi, de Benelux en Christian Van Thillo gemeen? Christian Benesconi is het antwoord. Christian Van Thillo zet z'n opmars in de Benelux voort door de overname van de Amsterdamse krant Het Parool .

De Persgroep met Christian Van Thillo aan het hoofd (foto uiterst rechts) bezit diverse succesvolle kranten in Vlaanderen zoals het Laatste Nieuws en de Morgen. Ook op audiovisueel vlak is men leidinggevend door een co-aandeelhouderschap met Roularta in de VMMa (VTM, Q-music, ...). Sinds kort heeft de Persgroep z'n inkopen gedaan over de lansgrenzen heen en is men in Nederland terecht gekomen bij het noodlijdende Het Parool. Een krant die zich vroeger op heel Nederland richtte maar nu al een tijdje overgestapt is op de regionale markt, meer bepaald als Amsterdamse krant. Beschouw het een beetje als een mini New York Times of een Het Belang Van Limburg die in hun gebied een heel sterke marktpositie bekleden. Zo verkoopt in het Vlaamse Limburg de krant 'het Belang' dagelijks 105 000 exemplaren tegenover de Vlaamse marktleider Het Laatste Nieuws slechts 11 000.

Toen de eigenaar van Het Parool, met name PCM, af wou van de Amsterdamse krant besloot Christian Van Thillo 32% van de aandelen over te nemen en dat voor een bedrag van 4 miljoen euro. Nu geeft Van Thillo toe niet weigerachtig te staan tegenover een meerderheid van de aandelen en wanneer de kans zich voordoet die optie ook effectief te nemen.

'Hier in Belgiƫ verklaarde men me voor gek. Men zei: die mensen van Het Parool zijn untouchables, die niemand binnen willen laten, die dulden nergens inspraak over. Dat is dus absoluut niet waar.'... zei Christian Van Thillo tegen een journalist van het Parool afgelopen donderdag 2 januari tijdens een interview.

Verder was er nog deze interessante passage die we uit het interview haalden:

Uw concurrenten hier in Vlaanderen verklaren uw succes uit multi media ownership. Radio, tv, weekbladen en kranten, die reclame voor elkaar maken. In Amsterdam komt AT5 misschien in de etalage. Heeft u plannen?
'Nee. Het is absoluut nonsens te beweren dat ons succes daarvandaan komt. Een krant groeit heus niet omdat je een tv-station hebt. Je kunt een krant beter promoten, maar voor een slechte krant kun je doen wat je wilt, de lezer is slim genoeg die niet te kopen.'' Maar als je goede krant maakt, is dergelijke promotie erg handig. 'Dan wel. Absoluut.'

Tiens, dat Christian van Thillo onlangs klaagde over een gebrek aan creativiteit bij VTM dat kunnen we nog aannemen, maar voor een man met zo'n capaciteiten hadden we toch wat meer verwacht inzake overbrenging van competentie en synergie naar de VMMa-radio-afdeling. Terwijl Christian Van Thillo z'n kranten steeds weet te bouwen op kwaliteit en een zo groot mogelijke oplage probeert na te streven, lukt het hem vooralsnog niet ditzelfde over te brengen naar de VMMa-radio. Boze tongen beweren dat Q-music nog 1 jaar krijgt en er dan een streep wordt ondergezet. Gezien de commerciƫle feeling van iemand als Christian van Thillo zou dit niemand mogen verwonderen. Een stopzetting van de activiteiten van Topradio en radio Mango spreekt boekdelen aangaande drastische maatregelen.

Volledige interview:
http://www.parool.nl/1041488543895.html

KG-redactie

Maandag 06 Januari 2003

 
©2002 Koen Godderis