Telenet vierde 5-jarig bestaan

Op 1 januari 2003 vierde Telenet zijn vijfjarig bestaan. Terwijl op 1 januari 1998 het éérste echte Telenet-telefoongesprek in de vrije telecommunicatiemarkt plaatsvond.

Telenet wil zijn vijfde verjaardag graag met alle Telenet-telefonieklanten vieren. Daarom heeft Telenet een leuk nieuwjaarsgeschenk in petto : op 1 januari 2003 bellen alle Telenet-telefonieklanten een hele dag gratis(*).

Ondanks de moeilijkheden in de telecommunicatiesector de afgelopen jaren, is Telenet geëvolueerd tot een succesvolle, sterk groeiende en toekomstgerichte onderneming. Nóg meer dan vroeger legt Telenet de nadruk op service en op de klant. De missie van Telenet blijft gehandhaafd: 'Het leven en het werk van de mensen verrijken door toegang te geven tot geavanceerde breedbanddiensten voor communicatie en ontspanning'. Telenet wil competitief blijven op de markt met een prijs die voor de consument in verhouding staat tot de geleverde, hoogkwalitatieve dienstverlening.

Even een korte terugblik:

Het nieuwe jaar 1998 was nog maar één seconde oud, of het eerste echte Telenet-telefoongesprek in de vrij gemaakte telecommunicatiemarkt werd gevoerd. De liberalisering van de telecommunicatiemarkt werd een feit. Op vrijdag 2 januari 1998 verscheen in alle Vlaamse kranten een paginagrote advertentie waarin Telenet fier zijn eerste kabeltelefonieklant aankondigde.

In een snel evoluerende markt, heeft Telenet zich de afgelopen jaren telkens opnieuw moeten bewijzen. Als een jong bedrijf heeft Telenet op zeer korte tijd een snelle groei gerealiseerd. Telenet stelt niet enkel zijn technologie centraal, doch ook zijn klanten :

Sinds de komst van Telenet op 1 januari 1998 zijn de kosten voor telefoonverkeer in België met meer dan 40% gedaald.

Het Telenet-netwerk is één van 's werelds meest geavanceerde communicatienetwerken. Sinds 1996 bouwt Telenet zijn netwerk uit. De ombouw is nu praktisch volledig voltooid. 52.000 kilometer coaxkabel vormt de basis van het telecommunicatienetwerk van Telenet. De ruggengraatring van 1.200 kilometer glasvezelkabel verbindt de basisinfrastructuur van Telenet met acht telefooncentrales op vijf locaties. Tevens beschikt Telenet over 11.000 kilometer glasvezel.

Eind 2001 implementeerde Telenet een volledig nieuw klantensysteem dat garant staat voor een betere klantenservice en een meer efficiënte werkwijze.

Intern werd het Victoria-project gelanceerd. Via dit groots en ver doorgedreven project kan elke werknemer van Telenet zijn of haar steentje bijdragen tot het streven naar totale klantentevredenheid en het leveren van een onberispelijke service.

Van een tiental installaties per dag in januari 1998 evolueerde Telenet naar, momenteel tijdens piekdagen, 1900 installaties per dag. Het installatieproces werd volledig geautomatiseerd om de installaties vlotter te laten verlopen.

Om bedrijven professionele oplossingen op maat aan te bieden werd al snel het departement Telenet Business opgestart. Telenet Business helpt bedrijven concurrerend te worden in een omgeving waar technologie alle regels verandert. Telenet Business wil bedrijven voorbereiden op de toekomst en helpt bedrijven om zich klaar te stomen voor de business omgeving van morgen.

In de zomer van 2002 werd het merk en het logo aangepast. Het Telenet-gezichtje dat lacht blijft, echter iets strakker, minder speels en meer volwassen, maar met een knipoog. Telenet opent je wereld!

Op 19 juli 2002 is de integratie van de kabelnetten van de Gemengde Intercommunales in Telenet een feit. Telenet neemt het kabelnetwerk van de Gemengde Intercommunales over. Deze overname legt een stevige basis voor de uitbouw van een geïntegreerde dienstverlening. Ondanks de zeer moeilijke omstandigheden waar de telecomindustrie zich in bevindt, hebben enkele belangrijke financiële instellingen hun akkoord gegeven aan de toekomst van Telenet. Als gevolg van deze overeenkomst beschikt Telenet over een stevige financiële basis waarop hij verder zijn toekomst kan uitbouwen.

Tijdens de moeilijke financiële periode van Telenet, is de loyaliteit van de Telenet-klanten zeer hoog gebleken. Telenet is tijdens die moeilijke periode blijven doorwerken en nadenken over de toekomst. Vandaag de dag is Telenet een succesvol, toekomstgericht en sterk groeiend bedrijf met in het vierde kwartaal meer dan een half miljoen verkochte lijnen voor internet en telefonie.

Telenet in de toekomst:

Telenet zal, over de hele lijn, de internetmarkt verder uitbouwen. Tegelijk zal het de telefonie- en de professionele markten verder ontginnen. Telenet zal zich ook gaan focussen op analoge TV. De Triple-Play troef van Telenet zal consequent worden uitgevoerd. Telenet kan immers een totaalpakket aanbieden: internet, telefonie en sinds kort ook kabeltelevisie.

Eveneens zal Telenet voorzichtig en vastbesloten de ontwikkeling van digitale en interactieve TV, ook op het internationale forum, nauwgezet volgen. Telenet is er immers van overtuigd dat Vlaanderen uniek geplaatst is om een leidende rol te spelen, binnen Europa, als het erom gaat het medium televisie interactief te maken.

(*) Aanbod geldig op 01/01/2003 van 0 tot 24 uur. Enkel geldig voor de gesprekskosten van nationale oproepen van Telenet-kabeltelefonieklanten naar vaste geografische nummers: niet naar mobiele of speciale nummers (07X, 09XX, 12XX)

KG-redactie

Zondag 05 Januari 2003

 
©2002 Koen Godderis