Koen's weekboek 17 jan. 2005

Hoi,

eerst en vooral zeggen dat ik bijzonder weinig over mezelf te vertellen heb. Alles verloopt naar wens en kent eveneens gezien de tijd van het jaar z'n gebruikelijke rituelen zoals daar zijn de nieuwjaarsfeestjes en -recepties. De agenda staat voor een paar weken vol aan recepties en feestjes. Veel rust is er dus niet. Maar probeer toch voldoende uit te rusten en het nooit te laat te maken. M'n vriendin houdt niet alleen m'n agenda bij, maar houdt een oogje in het zeil dat ik op tijd in bed zit. Waarvoor dank.

Verder was er de actie 12-12 waar ik me eerlijk gezegd zeer weinig van aangetrokken heb. Ik heb het niet zo voor al dat gemediatiseer van leed, laat staan commercialisering van leed. Ik ben eerder voor een serene en snelle persoonlijke bijdrage i.p.v. de openbare bijdrage ten einde er een persoonlijke show van te maken. Zo hebben onze media zich weer van hun beste, euh ... 't is te zeggen 'slechtste kant' laten zien. Om nog maar niet te spreken van die ordinaire BV's die weer dachten interessant te zijn, wat ze overigens nooit zijn, door hun haar bros te knippen. Arme sukkels!

Toen duidelijk werd dat VT4 aan de actie niet mocht deelnemen omdat VTM niet wou dat er VT4-figuren zoals Chris Van den Durpel zouden meedoen, hoefde het voor mij niet meer. Als je in geval van VTM commerce belangrijker vindt dan solidariteit, en dat op de kap van 10 duizenden mensen die dood zijn, dan is dat geen kwestie meer van solidariteit, maar van kijkcijfers en eigen belang ofte eigen (lijken)zakkenvullerij. VTM heeft bij deze bewezen dat het niet gaat om een onschuldige familiezender, maar als het er op aankomt het een mediabedrijf betreft dat lijkenpikkerij aan de lopende band produceert. Dat het op deze manier haar vijand VRT die avond voor één keer diende op te vrijen, maakte niets uit. Er was die vrijdagavond al minstens 1 concurrent uit de race, nl. VT4. Misschien een wijze raad voor de VMMa? Er is een spreekwoord dat zegt: 'Wie een put graaft voor een ander, valt er zelf in'.

Ook onze Vlaamse radio 12-12 actie was er eentje om van te huilen. We mogen het gerust als een 'gigantische flop' verwoorden. 'Gebakken (radio)lucht' pakt niet bij de Vlamingen en dat is hier wel duidelijk bewezen. Terwijl in Nederland op 1 radiodag vlot 5 miljoen euro werd ingezameld, kwam men in Vlaanderen niet verder dan een schamele 300 000 euro. Maar wat had je verwacht van een bende strandjanetten en aandachtzoekende lesbo's die zichzelf het middelpnt van de melkweg vinden? Laat staan dat ze er al ooit eens bij stilstonden dat ze enerzijds als een bende aan Valium verslaafde nichten klinken en anderzijds niemand op hun gebakken radiolucht zit te wachten. 300 000 euro was eigenlijk nog teveel voor zoveel gebakken lucht.

Enfin, ik maak er mij al lang niet meer druk over. Het medialandschap zit volledig fout in mekaar. En dan krijg je het landschap en de mensen dat het verdient. Nog een paar jaar geduld en de techniek zal er voor zorgen dat het gepolitiseer binnen de Vlaamse media tot de eeuwige jachtvelden behoort. De frequentieschaarte zal niet langer een belemmering zijn om met een radiozender (vanuit het buitenland op Vlaanderen gericht) te starten. Het zal mogelijk worden om in de auto, thuis, GSM, etc ... naar radio over de hele wereld te luisteren via diverse technieken. Satelliet, UMTS, nieuwe digitale zendtechnieken, etc ...

Dat de extreem-linkse VRT zich dus maar al begint voor te bereiden op z'n ondergang voor de komende jaren. En zich overigens tevreden zal moeten stellen met de marktaandelen zoals die nu zijn in de VS. Versnipperd ...

(Foto Koen: juli 2004, terras Oostduinkerke)

Koen Godderis

Maandag 17 Januari 2005

 
©2002 Koen Godderis