VMMA stevent af op een algemene crisis zowel bij radio als tv

Het lente-offensief van VTM heeft alsnog geen potten gebroken. Geen enkele nieuwkomer heeft een plaatsje in de toptwintig van de kijkcijfers veroverd. Het beste resultaat was voor de docusoap De Planckaerts met 618.000 kijkers.

De vrijdagavond blijft wel overwegend VTM. Idool 2003 haalde opnieuw 1.022.100 kijkers, wat een marktaandeel opleverde van 43,5 procent.

Op zaterdag ontgoochelde De interactieve liveshow 'De keuze van de kijker' met 497.000 kijkers. De zoveelste herhaling van FC De kampioenen haalde op TV1 bijna het dubbele met ruim 950.000 kijkers.

In de vooravond haalde Luc Appermont met z'n nieuwe programma 'puur toeval' 300 duizend kijkers. Puur toeval is de tv-versie van het radio 2-programma de zoete inval.

Het nieuws van VTM blijft al even 'zorgwekkend'. Het nieuws dat in het verleden dagelijks goed was voor 200 duizend kijkers meer dan het VRT-journaal moet het nu met dezelfde cijfers stellen, maar dan wel omgkeerd. Bij VTM haalde men nochtans oorlogscorrespondent Peter Arnett binnen voor de verslaggeving vanuit Bagdad. Maar dat heeft nog geen invloed gehad op het kijkgedrag van de Vlamingen.

Naast de fel teruglopende TV-resultaten zorgt de radio-afdeling binnen de VMMa ook voor de nodige zorgen. Eerder al werden Topradio en Mango stopgezet en kwam JimFM er niet. Verder raakt Q-music niet dan 3,6% marktaandeel. Gezien de kosten dat zo'n station meebrengt, is dit voor de VMMa ook een 'onrendabele' bedrijfsactiviteit.

Het ziet er naar uit dat de stoel van Jan Huyse (VMMa-tv), en Bert Geenen (VMMa-radio) bijzonder heet aan het worden is.

Top-20 kijkcijfers

van maandag 31 maart tot en met zondag 6 april

1. De pappenheimers TV1 1.116.000 45%
2. Idool 2003 VTM 1.022.000 43%
3. Hoe?Zo! TV1 974.000 46%
4. FC De kampioenen TV1 954.000 44%
5. Hallo België! VTM 940.000 37%
6. Man bijt hond TV1 891.000 40%
7. Baantjer TV1 889.000 37%
8. De kotmadam VTM 875.000 36%
9. Het 7 uur-journaal TV1 858.000 42%
10. Babyboom VTM 805.000 35%
11. Team spirit VTM 788.000 37%
12. Ronde van Vlaanderen Canvas 780.000 63%
13. Wittekerke VTM 778.000 33%
14. Thuis TV1 775.000 32%
15. Familie VTM 768.000 32%
16. Spoed VTM 758.000 31%
17. Jambers -- 10 jaar later VTM 715.000 40%
18. Blokken TV1 675.000 45%
19. De leukste eeuw van... TV1 674.000 27%
20. Nieuws 19 uur VTM 671.000 33%

Bron: CIM-Audimetrie

KG-redactie

Woensdag 09 April 2003

 
©2002 Koen Godderis