|
Roularta Media Group realiseerde in 2002 een positief bedrijfsresultaat van 27,5
miljoen euro en een netto resultaat (aandeel van de groep) van 3,2 miljoen euro.
Het (traditioneel sterke) vierde kwartaal gaf een goed resultaat (van - 3,2 naar 7,1
miljoen euro) dank zij het effect van de verschillende kostenbesparende
maatregelen, de lagere papierprijzen en een positief effect van 2,5 miljoen euro
ingevolge terugname van voorzieningen en terugname van afschrijvingen.
Het mooie jaarresultaat was mogelijk dank zij de verbeterde resultaten van de divisie
‘gedrukte media’ mede door kostenbeheersing en dank zij het feit dat Roularta
Printing vanaf juli 2002 uit de drukkerijconcentratie (Mercator Printing Group) stapte
en sindsdien opnieuw een positieve bijdrage levert. Ook de divisie ‘TV en radio’ ging
erop vooruit, ondanks de marktomstandigheden.
De inkomsten uit de reclamemarkt (print en televisie) waren bijna identiek aan die
van 2001. Een lichte daling van de reclame in de gratis regionale pers en in de
magazines (hoofdzakelijk i.v.m. jobadvertenties) werd gecompenseerd door een
lichte stijging van de reclame-inkomsten op televisie.
De globale omzet vertoont een daling met 3,3 %, hoofdzakelijk ingevolge de
gewijzigde situatie van onze drukkerij. De integrale consolidatie van de NV Roularta
Printing in het tweede semester 2002 omvat een lagere omzet met derden dan de
omzet die in het eerste semester werd opgenomen bij de consolidatie van Mercator
Printing Group.
In 2002 werden extra kosten geboekt zoals de hele afwikkeling van het dossier
‘drukkerijconcentratie’ met alle uitzonderlijke kosten vandien, in de divisie ‘TV en
radio’ werden de lanceerkosten van de nieuwe nationale (Vlaamse) radiozender QMusic
volledig in de kosten opgenomen en de nationale (N/F) business-TV-zender
Kanaal Z/Canal Z werd 100 % in de groep opgenomen. Dank zij een succesvolle
operatie die een groot aantal jaarcontracten heeft opgeleverd, krijgt Kanaal Z/Canal Z
een goede basis van reclame-inkomsten in 2003.
Er is in 2002 gezorgd voor een structurele oplossing op het vlak van de regionale
televisie.
De groep heeft een lage schuldpositie : gearing ongeveer 25 % na financiering
Franse overnames begin 2003.
De Raad van Bestuur zal aan de Algemene Vergadering voorstellen om een bruto
dividend van 0,40 euro per aandeel uit te betalen.
Ter aanvulling:
De omzet van televisie en radio steeg van 108,7 naar 110,8 miljoen euro (+ 1,97 %).
VMMa (50 % Roularta : VTM, Kanaal 2, Jim TV, Q-Music) groeide in 2002 met 5,2 % en
realiseerde een nog beter resultaat dan in 2001 : 27,8 miljoen euro EBIT (tgo. 26,2 in 2001) en
een netto-resultaat van 16,8 miljoen euro (tgo.14,3 in 2001).
KG-redactie Maandag 24 Maart 2003
|
|