Vrije markt of vrijheid van meningsuiting

Vlaanderen is een kleine markt, waar de mediaondernemingen naar schaalvergroting zoeken om concurrentieel te zijn. Maar hoe belangrijk deze concentratie voor de economische leefbaarheid ook is, de journalistieke onafhankelijkheid, diversiteit, kwaliteit en het pluralisme moeten primordiaal kunnen zijn.

Behoudens de algemene mededingingsregels heeft Vlaanderen vooralsnog geen wettelijke instrumenten om toe te zien op en te ageren bij misbruik van economische machtsposities en concentraties in de mediasector.

Gezien de mediapolitiek geïnspireerd wordt door de vrije marktprincipes, dient de overheid ervoor te zorgen dat er minstens geen mediamonopolies ontstaan maar tevens heel waakzaam te zijn bij oligopoliesituaties.Vanuit het vrije initiatief zelf, dwingt zich een minimum aan reglementering op. Deze laatste zal paradoxaal genoeg de economische vrijheid inperken, maar tezelfdertijd de vrije meningsuiting voor de pers maximaal beschermen.

Binnenkort vinden in het Vlaams Parlement hoorzittingen plaats betreffende mediaconcentratie en concurrentiebeleid. In Opinie (De Standaard – 5 maart) verscheen een opiniestuk van Carl Decaluwé ‘Vrije markt of vrijheid van meningsuiting’.

www.carldecaluwe.be

KG-redactie

Vrijdag 14 Maart 2003

 
©2002 Koen Godderis