Marktaandeel VRT-radio's wordt ondanks concurrentie nog groter!     

De nieuwe cijfers van het CIM zijn uit! Enkel de resultaten van de VRT werden tot nu toe vrijgegeven. Blijkbaar werden de anderen doelbewust nog niet vrijgegeven. Het ziet er echter wel vrij somber uit voor de 2 landelijken die maar niet van de grond komen.

Radio 2: 35,0 % (+0,2) Donna: 29,4 % (-0,2) Radio 1: 11,5 % (+0,2) Studio Brussel: 6,6 % (+0,7) Klara: 2,6 % (+0,1) TACTISCHE CIM RADIOSTUDIE: GOLF 2

Op donderdag 6 maart 2003 a.s. zullen de gegevens van de tweede golf van de tactische CIM radiostudie bezorgd worden aan de intekenaars. De voornaamste wijzigingen ten opzichte van de eerste golf zijn het aantal nuttige dagboeken en het universum van de studie. Het aantal nuttige dagboeken voor golf 2 bedraagt 8.353, wat meer is dan de vooropgestelde objectieven (8.000), met een retourpercentage dat beantwoordt aan de verwachtingen (52%). Dit laat toe dat de gebruikers kunnen werken op een cumulatie van 20.000 observaties (golf 1 + golf 2). De ondervertegenwoordiging van jonge individuen bij de respondenten werd gedurende het field opgelost door een beperkte oversampling van de individuen van 12 tot 24 jaar. Maar vooral door een aangepaste redressering die de leeftijdscategorieën van de geïnterviewden op een lichtjes gewijzigde manier behandelt ten opzichte van de mechanismen uit de eerste golf. Vanaf deze publicatie moeten mediaplanning-verwerkingen gerealiseerd worden op een cumulatie van gegevens van golf 1 en golf 2. Dit principe is conform de basisakkoorden van de studie. Ze garandeert tevens aan de gebruikers een grotere standvastigheid van de gegevens. Het field van de 3e golf gaat van start. Net zoals de vierde golf zal deze nieuwe episode van de CIM Radiostudie gebaseerd zijn op een lichtjes gereduceerde steekproef ten opzichte van de oorspronkelijke ambities (objectief van 9.500 bruikbare dagboeken per golf, in plaats de initieel voorziene 10.000). Maar de intekenaars van de studie hebben een substantiële oversampling voorzien op de huidige ondervertegenwoordigde individuen, de 12-34 jarigen. Deze maatregelen zijn bedoeld om de kwaliteit van de bereiksstudie nog te verbeteren. Een bereiksstudie die nu de enige referentie is geworden op de Belgische markt.

KG-redactie

Donderdag 06 Maart 2003

 
©2002 Koen Godderis