|
En nu we toch over muziek bezig zijn: leest u eventjes dit artikel bij
eMarketer. Daar stelt de redacteur boudweg dat de content providers ervoor
moeten waken dat zij brave burgers die normalerwijze netjes de wet volgen,
zouden dwingen tot diefstal. Want dat is helaas wat steeds vaker gebeurt. De
muziekindustrie schermt soms met zo'n zware beperkingen bij haar nieuwe
releases, dat u wel gedwongen wordt om de wet te overtreden, wil u doen wat
u gewoon bent te doen: een cd rippen om hem op uw MP3 player te zetten
bijvoorbeeld, of uw computer.
Ben Macklin is analist bij eMarketer, en heeft een studie geschreven,
Digital Rights Management: Finding the Right Balance. Hij stelt dat het
fiasco van Sony met zijn rootkit bewezen heeft hoe slap het koord is dat de
content providers bewandelen wanneer zij DRM willen toepassen.
iTunes is het ideale voorbeeld van hoe het moet. Er zit DRM in de
songs die u via iTunes aankoopt, maar u voelt het niet, omdat die DRM enkel
in actie schiet wanneer u echt abnormale dingen (lees: massaal kopiƫren)
gaat doen met de song. En Sony is dan weer het voorbeeld van hoe het niet
moet: het heeft met haar DRM de veiligheid van miljoenen internauten in
gevaar gebracht, en zich de woede van de hele internetgemeenschap op de hals
gehaald.
Nieuws: emarketer.com, emarketer.com Bron: Netties.be Donderdag 26 Januari 2006
|
|