Recht en onrecht bij DRM

En nu we toch over muziek bezig zijn: leest u eventjes dit artikel bij eMarketer. Daar stelt de redacteur boudweg dat de content providers ervoor moeten waken dat zij brave burgers die normalerwijze netjes de wet volgen, zouden dwingen tot diefstal. Want dat is helaas wat steeds vaker gebeurt. De muziekindustrie schermt soms met zo'n zware beperkingen bij haar nieuwe releases, dat u wel gedwongen wordt om de wet te overtreden, wil u doen wat u gewoon bent te doen: een cd rippen om hem op uw MP3 player te zetten bijvoorbeeld, of uw computer.

Ben Macklin is analist bij eMarketer, en heeft een studie geschreven, Digital Rights Management: Finding the Right Balance. Hij stelt dat het fiasco van Sony met zijn rootkit bewezen heeft hoe slap het koord is dat de content providers bewandelen wanneer zij DRM willen toepassen. iTunes is het ideale voorbeeld van hoe het moet. Er zit DRM in de songs die u via iTunes aankoopt, maar u voelt het niet, omdat die DRM enkel in actie schiet wanneer u echt abnormale dingen (lees: massaal kopiƫren) gaat doen met de song. En Sony is dan weer het voorbeeld van hoe het niet moet: het heeft met haar DRM de veiligheid van miljoenen internauten in gevaar gebracht, en zich de woede van de hele internetgemeenschap op de hals gehaald.

Nieuws: emarketer.com, emarketer.com

Bron: Netties.be

Donderdag 26 Januari 2006

 
©2002 Koen Godderis