|
Een erg interessant artikel lazen wij bij IT Enterprise Planet. Het gaat
over de vraag wat de rol van de provider is in het huidige internet.
Het is immers zo dat, wanneer u in de beginjaren van het internet een
abonnement nam bij de provider, hij u een e-mail adres gaf, een
internetaansluiting, een (veranderlijk) IP-nummer. En tenzij er problemen
waren met uw aansluiting, dan bleef de rol van de provider nadien beperkt -
het meeste wat hij moest doen was u uw fakturen sturen.
Maar dat is al lang niet meer zo.
Er zijn veel meer mensen die nu op het
internet surfen, en er is ook veel meer mogelijk dan toen. Er kwam
e-commerce, en ook e-misdaad. De provider biedt tegenwoordig
spam-blokkeerdiensten aan, anti-virus, filtersoftware (parentol control). En
de laatste tijd zelfs anti-phishing tools: de Amerikaanse provider AOL heeft
deze week met dit aanbod uitgepakt.
Maar de providers doen nog meer. Zij weten dat de meeste internauten
eigenlijk computerleken zijn, of op zijn hoogst beschikken over een beperkte
kennis van het inwendige van een pc. Het zijn deze leken die het meeste kans
lopen op besmetting met een virus of malware. En daarom zijn er steeds meer
providers die aan poort-filtrage doen op hun netwerk; zij sluiten
bijvoorbeeld poort 25 af voor alle verkeer. Dat mag dan wel goed zijn om de
computerleken tegen gevaren te beschermen, maar tegelijkertijd is dat een
beperking voor ervaren gebruikers of bedrijven, die bijvoorbeeld poort 25
nodig hebben om rechtstreeks mail te kunnen versturen.
Leest u zelf meer over deze interessante probleemstelling: moet de provider
om de internaut te beschermen optreden als beschermende ouder, of moet hij
zich gewoon beperken tot het aanbieden van internettoegang?
Nieuws: enterpriseitplanet.com Bron: Netties.be Zaterdag 07 Mei 2005
|
|