|
Er was een tijd dat zoekmachines wel populair waren, maar met een scheef oog
bekeken werden door zakenmensen. Zo'n bedrijf, zo'n technologie, zoveel
moeite erin stoppen, en wat zijn de opbrengsten?
Wel, Google heeft de grens van "gratis en verlieslatend" verlegd naar
"gratis en winstgevend". Zoals u zich herinneren kan, is Google van klein
bedrijfje uitgegroeid tot een van de groten van het internet, en zelfs naar
de beurs getrokken. Het slaagde erin om renderend te zijn.
De cijfers zijn dan ook om een bewonderend fluitje aan te heffen. In het
eerste fiscale trimester, eindigend op 31 maart, had het 1,3 miljard dollar
inkomsten, een stijging met 93% tegenover verleden jaar. Het netto inkomen
steeg met 448% tot 369 miljoen dollar.
De bron van al die weelde? De advertenties. Google heeft dat erg slim
aangepakt. In ontelbare landen biedt het haar "adsense" aan, gerichte
advertenties. Op websites over een bepaald onderwerp verschijnen er
advertenties voor producten die rond dit onderwerp draaien. En dan zijn er
ook nog de betaalde plaatsjes bij zoekresultaten. Kassa, kassa!
De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat het AdSense programma van Google
ook de kleinere webmaster ten goede komt. Vaak zijn zij te klein om bij de
landelijke adverteeragentschappen een banner los te krijgen. Dankzij Google
krijgen zij toch enkele tekstgebaseerde advertenties los, en krijgen zij wat
geld in het laatje. Dat is niet echt veel, want het is gebaseerd op
click-through basis. Maar vele kleintjes maken een groot...
In elk geval: al die kleinere websites die aan AdSense deelnemen maken 47%
uit van de totale inkomsten van Google.
Tussen haakjes: ook Yahoo doet het niet slecht. Het had een omzet van 1,17
miljard met een netto inkomen van 204,5 miljoen dollar. ALs de commissie
voor de partnersites afgetrokken wordt, blijft daarvan 820,8 miljoen over.
Bij Google is dat 794 miljoen $.
Nieuws: vnunet.com Bron: Netties.be Woensdag 27 April 2005
|
|