Google heeft het niet slecht bekeken

Er was een tijd dat zoekmachines wel populair waren, maar met een scheef oog bekeken werden door zakenmensen. Zo'n bedrijf, zo'n technologie, zoveel moeite erin stoppen, en wat zijn de opbrengsten?

Wel, Google heeft de grens van "gratis en verlieslatend" verlegd naar "gratis en winstgevend". Zoals u zich herinneren kan, is Google van klein bedrijfje uitgegroeid tot een van de groten van het internet, en zelfs naar de beurs getrokken. Het slaagde erin om renderend te zijn. De cijfers zijn dan ook om een bewonderend fluitje aan te heffen. In het eerste fiscale trimester, eindigend op 31 maart, had het 1,3 miljard dollar inkomsten, een stijging met 93% tegenover verleden jaar. Het netto inkomen steeg met 448% tot 369 miljoen dollar.

De bron van al die weelde? De advertenties. Google heeft dat erg slim aangepakt. In ontelbare landen biedt het haar "adsense" aan, gerichte advertenties. Op websites over een bepaald onderwerp verschijnen er advertenties voor producten die rond dit onderwerp draaien. En dan zijn er ook nog de betaalde plaatsjes bij zoekresultaten. Kassa, kassa! De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat het AdSense programma van Google ook de kleinere webmaster ten goede komt. Vaak zijn zij te klein om bij de landelijke adverteeragentschappen een banner los te krijgen. Dankzij Google krijgen zij toch enkele tekstgebaseerde advertenties los, en krijgen zij wat geld in het laatje. Dat is niet echt veel, want het is gebaseerd op click-through basis. Maar vele kleintjes maken een groot...

In elk geval: al die kleinere websites die aan AdSense deelnemen maken 47% uit van de totale inkomsten van Google. Tussen haakjes: ook Yahoo doet het niet slecht. Het had een omzet van 1,17 miljard met een netto inkomen van 204,5 miljoen dollar. ALs de commissie voor de partnersites afgetrokken wordt, blijft daarvan 820,8 miljoen over. Bij Google is dat 794 miljoen $.

Nieuws: vnunet.com

Bron: Netties.be

Woensdag 27 April 2005

 
©2002 Koen Godderis