Filters werken té goed 

Volgens een onderzoek van het Amerikaanse bedrijf Return Path worden momenteel zo'n 22% van de marketing mails tegengehouden door de filters die de internet providers ingesteld hebben om spam te weren, alhoewel het in dit geval gaat om mails waar de gebruiker wel daadwerkelijk om gevraagd heeft.

Ook NeTTies kan daarover tussen haakjes meespreken: steeds vaker blijft onze nieuwsbrief plakken aan de filters van de providers, alhoewel u, lezers, stuk voor stuk, uitdrukkelijk gevraagd heeft om de nieuwsbrief te mogen ontvangen. In elk geval: die 22% is een toename van 3,3% tegenover het tweede semester 2003. VOlgens Return Path fluctueert dit cijfer ook naargelang de provider. In de VS is bijvoorbeeld provider Road Runner (Time Warner) degene die het meest beperkingen oplegt: het bedrijf blokkeert 35% van de legitieme marketing mails. Yahoo en MSN blokkeren respectievelijk 11 en 10% teveel, en AOL 9%. Het is natuurlijk een tweesnijdend zwaard. Spam moet inderdaad aangepakt worden. In de VS is een van de manieren om dat te doen de Can-Spam wet. Die is in januari 2004 van kracht geworden. De eerste resultaten worden nu stilaan ekend. Waar de Amerikaanse internaut verleden jaar nog gemiddeld 137 spamberichten kreeg per week, zijn dat er nu 78. In procentjes uitgedrukt wil dat zeggen dat 60,4% van de mails toen spam was, en nu 53,1%.

Nieuws: journaldunet.com

Bron: Netties.be

Maandag 28 Maart 2005

 
©2002 Koen Godderis