|
De modeontwerpster Milka Budimir heeft brute pech. Want zij is geboren in
een tijdperk waar grote bedrijven het blijkbaar volledig voor het zeggen
hebben. De dame had namelijk een eigen domein met website, Milka.fr. Haar
eigen kinderen hadden haar het domein cadeau gedaan in 2001, en sindsdien
gebruikte Mevr. Budimir de site om haar boetieks aan het grote publiek voor
te stellen.
Maar wat blijkt? Het voedingsconcern Kraft Foods heeft een product, namelijk
chocolade, waarvan de naam ook Milka is. En dus trok Kraft naar de rechter,
om het domein Milka.fr op te eisen. En de rechter gaf Kraft gelijk: onze arme
Milka Budimir moet de domeinnaam binnen één maand, op straffe van boete,
overdragen aan Kraft. (1)
Wat de advokaat van mevr. Budimir een erg spijtige zaak vindt. In een erg
helder artikel trekt hij van leer tegen deze beslissing (2). Volgens hem
wordt de privé-persoon gestraft, als een bedrijf bij gebrek aan inspiratie
een voornaam kiest als merknaam. Alle privé-personen die die voornaam
dragen, zijn dan voortaan in hun rechten beperkt en zouden nooit meer echt
hebben op een domeinnaam met hun voornaam ...
Nieuws: fr.news.yahoo.com, journaldunet.com Bron: Netties.be Woensdag 23 Maart 2005
|
|