Online winkeliers spelen spelletje

Met de komst van de eerste e-winkels, onstonden er ook speciale sites die de prijzen van die winkels gingen vergelijken, zodat u de goedkoopste prijs voor uw product zou betalen. Google bijvoorbeeld kwam uit met zijn Froogle, Bertelsmann met Shopping.com, Yahoo heeft de vergelijkende site Kelkoo opgekocht, en AOL heeft inStore gelanceerd; en dan vergeten we nog Shopzilla, het vroegere BizRate, en Shopper.com van CNet.

Waarnemers dachten dat het nu gedaan zou zijn met verschillende prijzen, dat alle bedrijven voortaan eenzelfde prijs zouden moeten aanbieden. Maar niets is minder waar. De prijzen variƫren nog altijd van site tot site. En zelfs binnen dezelfde site kan u vandaag prijs X vinden, en morgen prijs Y voor eenzelfde product. Economen hebben onderzocht waarom de on line winkels niet toegegeven hebben aan de druk, waarom zij nog altijd zo verschillend gebleven zijn. En ze zijn met een theorie op de proppen gekomen, die te maken heeft met "hit-and-run" strategie, waarbij de prijs voortdurend veranderd wordt zodat de concurrentie het moeilijk heeft om altijd net onder die prijs te verkopen. En dus hebben de prijsvergelijkende sites nog altijd hun werk, en hebt u nog altijd baat bij een bezoekje aan zo'n site. Leest u meer over deze theorie bij News.com

Nieuws: news.com.com

Bron: Netties.be

Donderdag 10 Februari 2005

 
©2002 Koen Godderis