Barcode voor muziek?

Er moet orde en tucht zijn. Gedaan met dat ongebrijdeld gratis downloaden van muziek, de centjes moeten eindelijk eens terugvloeien naar de zakken waarin ze horen - aldus de muziekindustrie.

Maar om dit probleem op te lossen, moet er een systeem komen. En daarvoor werd nu een elektronisch identiteitskaartje bedacht, de GRid oftewel Global Release Identifier. Het is een code die u kan vergelijken met de UPC (Universal Product Code) streepjescode die u vindt op een cd of cassettetape. De bedoeling is dat een spoor gevolgd kan worden telkens een platenlabel, een online verkoper of verdeler zoals MSN of Tiscali een song 'verkoopt' in de vorm van een webstream of download. Voortaan zou een on line verdeler een jaarlijkse som moeten betalen van 250 $. Daarvoor koopt hij zich het recht om aan miljoenen songs die online verkocht worden een GRid te hechten. Elke track krijgt een individueel GRid serienummer; dat wordt dan terug doorgegeven aan de organisaties die ervoor moeten zorgen dat de auteursrechten eerlijk verdeeld worden over de artiesten. In Belgiƫ doet bijvoorbeeld Sabam dat.

Hoe het allemaal juist ineen zit, leest u bij USA Today.

http://www.usatoday.com/tech/news/2003-02-10-music-tracking_x.htm

KG-redactie

Woensdag 12 Februari 2003

 
©2002 Koen Godderis