CIM12: radio Donna fors achteruit

Radio Donna verliest terug marktaandeel. Tijdens de periode april-juni zakte de hitzender van de VRT met 1,9 procent tot een marktaandeel van 15,8 procent. De commerciële concurrent Q-Music bleef nagenoeg status quo en klokte af op 17,4 procent, een stijging met 0,1 procent tegenover de vorige meting. Peter Bossaert, algemeen directeur van Q-Music, is blij met de cijfers. "We doen het bijzonder goed bij de jonge luisteraars, met een marktaandeel van 29,6 procent bij de 18- tot 34-jarigen". Binnen enkele weken start het nieuw programma van Wim Oosterlinck en voert de commerciële zender nog enkele vernieuwingen door.


Luistercijfers CIM 12



Klappen voor Klara
Donna was bij de vorige meting nog groter dan Q, maar moet opnieuw terrein prijsgeven. Radio 2 blijft de grootste radiozender en haalde een marktaandeel van 31,1 procent, tegenover 31,8 procent bij de vorige meting. Studio Brussel en Radio 1 blijven nagenoeg status quo: StuBru won 0,1 tot 7,2 procent en Radio 1 steeg met 0,3 tot 7,4 procent marktaandeel. Klara zit alweer in de hoek waar de klappen vallen. De cultuurzender van de VRT zakte bij de vorige meting van 2,5 naar 2,4 procent en klokte nu af op 1,5 procent.

4FM
De andere commerciële landelijke radio, 4FM, won terrein en haalde een marktaandeel van 5,1 procent, tegenover 4,5 procent tijdens de vorige meting. Bert Geenen, de nieuwbakken programmadirecteur van 4FM, noemt de stijging van de commerciële zender "geruststellend". "We worden niet in de hoek gedrumd en groeien. De komende maanden moeten we verder werken aan die groei en een eigen publiek vinden. We moeten vooral proberen om de nieuwe luisteraars te behouden", zegt Geenen. Volgens de nieuwe programmadirecteur moet 4FM mikken op een ouder publiek dan Q-Music, waarbij niet de leeftijd maar het gevoel een rol speelt. "Q-Music straalt een dynamisch gevoel uit, 4FM moet een rustig gevoel teweeg brengen, zonder het etiket oubollig te krijgen", aldus Geenen.

Netwerken
Naast de landelijke radiostations kent Vlaanderen ook een aantal radionetwerken, ook wel ketens genoemd. Dit zijn een aantal lokale stations die zich verenigd hebben tot één netwerk, waarop het grootste gedeelte van de dag dezelfde programmering te horen is. In vergelijking met de landelijke zenders blijven de marktaandelen van de ketenradio’s laag. Toch zijn er wat opvallende verschuivingen, want Radio Contact mag zich nu de grootste ketenradio van Vlaanderen noemen. Het marktaandeel van de ‘Dolfijn’ steeg van 0,8 naar 1,0% en komen naar alle waarschijnlijkheid voort uit de herstructureringen die enige maanden geleden plaatsvonden bij de zender. Topradio bleef constant op 0,8%, gevolgd door Be One met 0,3% (+0,1%).

Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België zag Bel RTL haar stijging van de voorgaande periode weer als sneeuw voor de zon verdwijnen, want terwijl het eerder nog 1,7% steeg, daalde het nu met hetzelfde percentage. Voor de rangen en standen maakt het echter weinig uit, want Bel RTL blijft marktleider met 19,6%. Plek twee is in handen van de Franstalige editie van Radio Contact met 15,0% (+0,8%), gevolgd door VivaCité. Het regionale netwerk van de RTBF zag het marktaandeel met 0,7% dalen naar 12,4%.

Nieuws: VRTnieuws.net

KG-redactie

Dinsdag 08 Augustus 2006

 
©2002 Koen Godderis