Nieuw tijdperk van adverteren? 

Ene George Masters, een leraar uit de VS, was erg tevreden over zijn iPod. Zo tevreden, dat hij zelf een advertentietje ineenstak voor de iPod, een 60 seconden durende bewegend filmpje, met vliegende iPods, kloppende hartjes en psychedelilsche toestanden uit de 70er jaren.

Hij postte de advertentie op zijn website, waar enkele bloggers die vonden, en in hun blog vermeldden. Binnen de kortste keren verspreidde het nieuws van de advertentie zich als een virus, en de advertentie werd ondertussen al meer dan 37.000 keer bekeken. En natuurlijk kwam het nieuws ook ter ore van de marketing-jongens en meisjes. Volgens hen is deze advertentie een symbool van de nieuwe trend die zich afspeelt bij het promoten van producten: mensen, die achter producten staan, willen deelnemen aan de campagne. Denkt u bijvoorbeeld aan de Spread Firefox campagne, waarbij mensen aangemoedigd worden om Firefox te downloaden. "Customer evangelism" noemen ze het, in het artikel van Wired: de gebruiker die "gelooft" in zijn artikel, en het woord wil uitdragen. Maar of die trend voor alle producten zal kunnen doorzetten, is nog de vraag - het moet natuurlijk een product zijn met een charisma!

Nieuws: wired.com

Bron: Netties.be

Donderdag 16 December 2004

 
©2002 Koen Godderis