Windows anti-piraterijcampagne 

Volgens Microsoft zijn wij met zijn allen toch wel goed gek op beveiliging. Of is het goed gek? Feit is dat (althans volgens cijfers van Microsoft) veel meer mensen dan verwacht zich vrijwillig bij Microsoft hebben aangemeld voor een certificaat dat hun software écht is en geen piraatkopij.

In September lanceerde Microsoft de "Windows Genuine Advantage" campagne. Wie zich aanmeldde via het Microsoft Download Center en er een of meerdere Microsoft producten wou downloaden, kreeg de vraag of hij/zij wou laten valideren of de versie van Windows op hun machine wel echt is. Wanneer de gebruiker daarop ingaat, plaatst Microsoft een unieke koppeling tussen het hardware profiel van de pc van de gebruiker, en een productsleutel, die uit 25 karakters bestaat.

Als u het ons vraagt, kunnen wij niet goed volgen. Eerst klagen de gebruikers steen en been omwille van de productactivatie in Windows XP, zodanig dat wie geen XP heeft, eigenlijk blij toe is dat hem deze productactivatie bespaard gebleven is. Liever geen nieuwe versie, dan eentje met zo'n vervelende productactivatie - de gruwelverhalen van mensen die hun eigen Windows XP versie op een nieuwe pc wilden zetten maar daar de grootste problemen mee hadden, zijn u wellicht bekend. Kortom dus: productactivatie is niet geliefd. En dan gaan mensen zich nog daar vrijwillig voor melden ook? Dan breekt onze klomp!

Nieuws: eweek.com

Bron: Netties.be

Vrijdag 05 November 2004

 
©2002 Koen Godderis