VMMa: al 18 naakte ontslagen

De eerder aangekondigde besparingen en ontslagen bij de VMMa zijn een feit: 18 jobs gaan verloren. Geen verrassing, want in maart werden 25 ontslagen aangekondigd. Diverse mensen verlieten ondertussen spontaan het bedrijf waardoor het cijfer lager ligt dan vooropgesteld. Aanstaande maandag ronden de directie en vakbonden de onderhandelingen definitief af. VMMa is de koepel boven de commerciƫle tv-zenders VTM, Kanaal 2, Jim en radiozender Q-Music.

De ontslagen komen er naar aanleiding van de mindere reclame-inkomsten. In 2005 werd voor 20 miljoen euro minder reclame binnengehaald waardoor de directie moest ingrijpen. Dat het niet de laatste ontslagen en besparingen zullen zijn, bewijzen de nieuwste resultaten voor 2006. Daar valt opnieuw een neerwaartse trend te noteren inzake kijkresultaten en bereikte doelgroepen. Voor adverteerders is het belangrijk om telkens de doelgroepen te bereiken die vooropgesteld worden. TV-zenders als Vijf-TV richten zich specifieker op bepaalde doelgroepen. De SBS-groep waar Vijf-TV toe behoort, deed het dan ook vorig jaar uitstekend. Met een beperkter kijkpubliek, maar doelgroepen gerichter, wist men schitterende resultaten voor te leggen.

Dat het voor de VMMa binnen de Vlaamse audio-visuele markt alsmaar moeilijker wordt, moge duidelijk zijn. Er heerst dezer dagen een zekere vorm van paniek aan de Medialaan. Mensen vertrekken spontaan omdat het elke dag de laatste kan zijn, mede-aandeelhouder Roularta wil zo snel mogelijk af van zijn aandelen en de resultaten verbeteren niet. Integendeel. Komt daarbij dat de rode duivels niet naar het WK 2006 van Duitsland gaan. Nochtans werd er door de VMMa gigantisch veel geld geboden op de uitzendrechten. "Meer dan een nuloperatie kan het niet worden", zei een ietwat ontgoochelde Tony Mary in een reactie op het kwijtspelen van de WK-voetbalrechten. Nu de rode duivels niet gaan, lijkt een nuloperatie zelfs nog optimistisch. De VMMa deelt komende zomer de WK-voetbalrechten met VT4.

KG-redactie

Vrijdag 07 April 2006

 
©2002 Koen Godderis