Pop-ups door mazen van het net 

De wereld zit raar ineen. Steeds meer mensen maken gebruik van software die pop-up advertenties blokkeert; de SP2 van Microsoft Windows XP zorgt bijvoorbeeld voor zo'n pop-up blokker, Firefox verhindert die vervelende venstertjes ook, en de Google toolbar doet het ook. En toch, en toch, zijn er nog altijd adverteerders die op zoek zijn naar manieren om die blokkeer-software te omzeilen.

Waarom doen ze het toch, kan u zich afvragen? Vanuit het standpunt van de adverteerder is er slechts één antwoord mogelijk: pop-ups hebben een grotere click-through, dat wil zeggen dat meer mensen klikken op advertenties die als pop-up verschijnen, dan bij andere adverteervormen zoals de gewone banner. Dat mag dan een puur wiskundig feit zijn, de adverteerders die in de kracht van dat cijfer geloven, die geloven in fabeltjes. Want uit studies is gebleken dat het merendeel van de kliks op zo'n pop-up enkel gebeurt uit verstrooidheid, per ongeluk. Bovendien zijn de meeste surfers die pop-ups niet goed gezind, ervaren zij die als een inbreuk, en het product dat met zo'n pop-up adverteert deelt in die negatieve beoordeling. Het feit dat de adverteerders nu de blokkeersoftware proberen te ontwijken, getuigt enkel van nog meer stompzinnigheid. Het feit dat een surfer blokkeer-software hanteert, is toch een indicatie van het feit dat hij niet gediend is van zulke advertenties, niet? En dan gaat de adverteerder die surfer nog eens extra treiteren met een pop-up die doorheen de verdedigingsmuur van de internaut breekt? Rare jongens, die adverteerders..

Nieuws: news.com.com, techdirt.com

Bron: Netties.be

Maandag 18 Oktober 2004

 
©2002 Koen Godderis