CIM 10: Radio 1 verliest terrein

Donna herstelt zich een beetje van de klap na de vorige meting. Q-Music en 4FM blijven groeien.

Dat blijkt uit het luisteronderzoek van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). In de meetperiode van 30 oktober tot 24 december vorig jaar bleef Radio 2 met voorsprong de grootste zender. Het net haalde een marktaandeel van 30,9 procent, maar moet wel 1,9 procentpunt prijsgeven in vergelijking met de vorige meting.




Het opvallendst is de stijging van Studio Brussel. Mede dankzij de Kippensoep-actie van Wim Oosterlinck ziet de jongerenzender zijn marktaandeel stijgen tot 9,1 procent. Ongeveer een jaar geleden zat Studio Brussel nog op een dieptepunt met een marktaandeel van 5,3 procent. Dankzij deze stijging steekt het ook Radio 1 voorbij. De nieuwszender moet zijn winst van de vorige meting prijsgeven en heeft nog een marktaandeel van 8,4 procent (min 1,6 procentpunt). Ook Klara is aan een jojo-beweging bezig: de klassieke zender heeft nog een marktaandeel van 2,5 procent. Bij de vorige meting haalde hij nog 3,3 procent.

De popzenders tekenen alledrie positieve cijfers op. Donna weet een beetje van de schade goed te maken en ziet zijn aandeel stijgen van 14,2 tot 15,7 procent. Hiermee komt de hitzender opnieuw wat dichter in het spoor van Q-music. De radiozender van de Vlaamse Mediamaatschappij blijft ook wel groeien: zijn marktaandeel dikt verder aan tot 16,1 procent. Het succesprogramma blijft Deckers & Ornelis , dat 's morgens een marktaandeel van 17,9 procent heeft. 4FM ten slotte kent ook een verdere groei: zijn marktaandeel bedraagt nu 6,3 procent. Bij de vorige meting was dat nog maar 5,3 procent.

Het marktaandeel van de VRT-radio's samen blijft op hetzelfde niveau met 67,1 procent. Tijdens de vorige meting was dat 67,3 procent.


Netwerken

Naast de landelijke radiostations zijn er ook nog de ketenradio's. Dit zijn een aantal lokale stations die zich verenigd hebben tot één netwerk, waarop het grootste gedeelte van de dag dezelfde programmering te horen is. Topradio neemt momenteel de koppositie in bij de ketenradio’s met een marktaandeel van 1,2%. Na Topradio volgen Radio Contact (0,8%) en Be One (0,6%).

Wallonië

In het Franstalige gedeelte van België blijft het commerciële Bel RTL de touwtjes stevig in handen houden. Weliswaar daalde het marktaandeel van de zender met een half procent, maar toch is Bel RTL nog steeds goed voor een marktaandeel van 19,6%. Plek twee is voor Radio Contact met 15,3% (+0,8%), gevolgd door het publieke VivaCité met 12,4% (+0,2%) en Radio Nostalgie met 8,7% (-0,4%)

Bron: VRTnieuws.net, Laatste Nieuws

KG-redactie

Donderdag 09 Maart 2006

 
©2002 Koen Godderis