|
Q-Music mag zich de grote winnaar noemen van de nieuwe Vlaamse
luistercijfers.
Voor het eerst in de geschiedenis weet het station haar
rivaal Donna te verslaan, dat wederom flinke klappen moest incasseren. Donna zag in 3 jaar tijd zijn marktaandeel halveren.
De
familiezender Radio 2 van de openbare omroep VRT mag zich nog steeds het
best beluisterde radiostation van Vlaanderen noemen.
Met Donna naar beneden
Afgelopen dinsdag rapporteerde het Centrum voor Informatie over de Media
(CIM) over de periode september tot oktober 2005 (golf 9). Hieruit blijkt
dat VRT Radio 2 met een marktaandeel van 32,8% de touwtjes nog stevig in
handen heeft. Sterker nog, het station loopt uit op de concurrentie. De
publieke hitzender Radio Donna, dat de voorgaande periode nog goed was voor
een marktaandeel van 19,7%, zag het marktaandeel dramatisch dalen tot 14,2%.
De metamorfose die het station het afgelopen jaar onderging heeft de dalende
cijfers helaas niet weten te stoppen.
Q is good for you
Vooral Q-Music profiteerde van de vrije val van Donna. Het station steeg
namelijk van 14,0 naar 15,1% en neemt hiermee de nummer twee positie over
van Donna.
Bij Q was het dus tijd voor champagne. "Dit is echt genieten. We
bestaan amper 4 jaar en nooit hebben we hiervan durven dromen, dit overtreft
onze wildste verwachtingen," aldus Peter Bossaert, algemeen directeur van
Q-music. "Het is bijzonder aangenaam om te zien dat we meer en meer mensen
aanspreken met de radio die we nu maken. Daarvoor doe je het uiteindelijk.
En we staan voor een belangrijk jaar. We hebben voor 2006 een aantal plannen
op tafel liggen die we nu met nog meer enthousiasme gaan uitvoeren," voegt
Erwin Deckers, programmadirecteur van Q-Music, toe.
Ook het andere landelijke commerciële station, 4FM van Talpa, deed goede
zaken en steeg van 5,0 naar 5,3%. Eigenlijk was Donna het enige grote
station dat daalde, want naast de commerciële stations boekten ook Radio 1,
Studio Brussel en Klara winst.
Kijkend naar de groep 18 tot 44 jaar, dan mag Q-Music zich de absolute
nummer 1 noemen met een marktaandeel van 26,5% (+5,3%). Donna staat hier op
plek 2 met 21,4% (-7,7%), gevolgd door Radio 2 met 15,0%.
CIM 9 Wallonië
In het Franstalige gedeelte blijft het commerciële station Bel RTL aan top
staan met een marktaandeel van 22,3% (+1,2%), gevolgd door Radio Contact met
14,3% (-1,3%) en Vivacité van de openbare omroep RTBF met 12,7% (-0,5%).
Nieuws: VRTnieuws.net, fmradio.be (1), fmradio (2) en CIM Bron: Radio.nl Woensdag 18 Januari 2006
|
|