CIM 9: radio Donna fors achteruit

Q-Music mag zich de grote winnaar noemen van de nieuwe Vlaamse luistercijfers.

Voor het eerst in de geschiedenis weet het station haar rivaal Donna te verslaan, dat wederom flinke klappen moest incasseren. Donna zag in 3 jaar tijd zijn marktaandeel halveren.

De familiezender Radio 2 van de openbare omroep VRT mag zich nog steeds het best beluisterde radiostation van Vlaanderen noemen.



Met Donna naar beneden

Afgelopen dinsdag rapporteerde het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) over de periode september tot oktober 2005 (golf 9). Hieruit blijkt dat VRT Radio 2 met een marktaandeel van 32,8% de touwtjes nog stevig in handen heeft. Sterker nog, het station loopt uit op de concurrentie. De publieke hitzender Radio Donna, dat de voorgaande periode nog goed was voor een marktaandeel van 19,7%, zag het marktaandeel dramatisch dalen tot 14,2%. De metamorfose die het station het afgelopen jaar onderging heeft de dalende cijfers helaas niet weten te stoppen.

Q is good for you

Vooral Q-Music profiteerde van de vrije val van Donna. Het station steeg namelijk van 14,0 naar 15,1% en neemt hiermee de nummer twee positie over van Donna.

Bij Q was het dus tijd voor champagne. "Dit is echt genieten. We bestaan amper 4 jaar en nooit hebben we hiervan durven dromen, dit overtreft onze wildste verwachtingen," aldus Peter Bossaert, algemeen directeur van Q-music. "Het is bijzonder aangenaam om te zien dat we meer en meer mensen aanspreken met de radio die we nu maken. Daarvoor doe je het uiteindelijk. En we staan voor een belangrijk jaar. We hebben voor 2006 een aantal plannen op tafel liggen die we nu met nog meer enthousiasme gaan uitvoeren," voegt Erwin Deckers, programmadirecteur van Q-Music, toe.

Ook het andere landelijke commerciële station, 4FM van Talpa, deed goede zaken en steeg van 5,0 naar 5,3%. Eigenlijk was Donna het enige grote station dat daalde, want naast de commerciële stations boekten ook Radio 1, Studio Brussel en Klara winst.

Kijkend naar de groep 18 tot 44 jaar, dan mag Q-Music zich de absolute nummer 1 noemen met een marktaandeel van 26,5% (+5,3%). Donna staat hier op plek 2 met 21,4% (-7,7%), gevolgd door Radio 2 met 15,0%.

CIM 9 Wallonië

In het Franstalige gedeelte blijft het commerciële station Bel RTL aan top staan met een marktaandeel van 22,3% (+1,2%), gevolgd door Radio Contact met 14,3% (-1,3%) en Vivacité van de openbare omroep RTBF met 12,7% (-0,5%).

Nieuws: VRTnieuws.net, fmradio.be (1), fmradio (2) en CIM

Bron: Radio.nl

Woensdag 18 Januari 2006

 
©2002 Koen Godderis