Fraude bij aanklikken pop ups

Blijkbaar zijn de fraudeurs erg vindingrijk, ook op het internet. Nu is er weer een nieuwe fraude ontdekt, ditmaal over het aantal keren dat een advertentie aangeklikt wordt.

Bij sommige advertenties wordt namelijk de prijs bepaald door het aantal keren dat erop geklikt wordt. Er zijn echter onverlaten die methodes ontwikkeld hebben waardoor er met dit aantal gesjoemeld wordt. Zij hebben bijvoorbeeld robotjes ontwikkeld die automatisch op deze advertenties klikken. De fraude gebeurt ook 'manueel', door goedkope werkkrachten in te huren in China, India en andere lageloon-landen, die dan op advertenties klikken. En sommige bedrijven zetten hun concurrenten een hak, door het eigen personeel op de advertenties van de concurrent te laten klikken, zodat die zijn advertentiekosten de hoogte ziet in gaan, zonder er eigenlijk enig resultaat van te krijgen. Vernuftig, niet? De fraude is moeilijk op te sporen, en voor de adverteerbureaus is het dan ook moeilijk na te gaan in hoeverre de resultaten van alle campagnes echt of gemanipuleerd zijn. Meer achtergrond bij deze fraude in dit artikel van CNet.

Nieuws: news.com.com

Bron: netties.be

Vrijdag 30 Juli 2004

 
©2002 Koen Godderis