Phishing: een groeiend probleem 

Het internet leert ons veel goed, maar helaas brengt het ook wat negatieve nieuwe dingen in ons leven. Zo ook Phishing. Dat is een nieuw woordje in het e-woordenboek, en het zijn bedriegers die voor dit nieuwe woord gezorgd hebben.

Bij phishing krijgt een internaut een e-mail die ogenschijnlijk afkomstig is van een bona-fide bedrijf: een veilingsite, een bank, enz. Daarin wordt gezegd dat er enkele gegevens ontbreken in zijn dossier, en of hij aub op de onderstaande link wil klikken om de gegevens te vervolledigen. Klikt u op die link, dan wordt u naar een site gevoerd die op het eerste zicht toebehoort tot de instelling in kwestie (e-bay, uw bank) maar die in werkelijkheid een slim nagemaakte site is. De bedoeling? Heel simpel: u uw gegevens van uw bankkaart ontfutselen, zodat de bedriegers met die gegevens aankopen kunnen doen. Hoe u het kan voorkomen? Moeilijk. Het enige wat wij u kunnen aanraden is: zorg dat uw browser toont welk adres er achter een link zit, zodat u weet wat u aanklikt. Bij IE verschijnt die in de Statusbar. Die maakt u zichtbaar via View / Statusbar. Tja, weer een klein stukje van uw scherm afgenomen, maar in die statusbalk ziet u toch vanalles: de link die u aanklikt, maar ook het laden van de site, wat uw browser aan het doen is (opening page..) of welke afbeeldingen hij aan het downloaden is. Dat, en een gezonde dosis achterdocht zouden u tegen deze kwalijke praktijk moeten beschermen. En die achterdocht is echt wel nodig: Phishing komt steeds meer voor. Volgens onderzoeksbureau Gartner werden er in de V.S. 1,8 miljoen gevallen gesignaleerd; meer dan 57 miljoen Amerikanen hebben al een phishing mail ontvangen.

Nieuws: antiphishing.org, wired.com

Bron: Netties.be

Vrijdag 04 Juni 2004

 
©2002 Koen Godderis